Dunia Commercial Diver



September 2006

Selesai sahaja peperiksaan akhir 'Part 1’, minggu seterusnya kami terus masuk kursus peringkat `ADAS Part II’. Diperingkat ini kami mempelajari pelajaran baru dan teknik-teknik selaman baru. Hari pertama ialah kelas teori berkaitan dengan teknik-teknik dan penggunaan alat-alat `surface supply’. Pemegang sijil ini juga masih belum layak untuk bekerja di offshore kerana ia hanya untuk menyelam di kedalaman maksimum 30 meter sahaja menggunakan surface supply. Jika di Australia pemegang sijil ini hanya bekerja di `onshore’ seperti pelabuhan-pelabuhan ataupun di empangan.

Teknik ini masih juga menggunakan angin biasa yang dimampatkan cuma ia dibekalkan kepada penyelam dari permukaan menggunakan hose yang disambungkan terus kepada topi yang dipakai oleh diver. Hose ini dipanggil `umbilical’ dan terdiri daripada hose udara yang disedut oleh diver, kabel komunikasi, kabel kamera, tali dan hose angin bagi menyukat kedalaman atau dipanggil `phenuomofathometer’ atau singkatannya `nemo hose’ kerana commercial diver tidak menggunakan 'dive computer’ yang biasa digunakan oleh diver biasa untuk menyukat kedalaman. Kesemua material tadi digabungkan sekali dan disambungkan kepada penyelam dan ia dipanggil `umbilical’.

Manakala diver pula tidak menggunakan face mask yang biasa tetapi topi khas yang sangat berat jenis Kirby Morgan MK 27,(KM MK 27) atau pun yang jenis lembut dan ringan `Kirby Morgan Band Mask 18’ (KMB MK 18). Dengan menggunakan topi ini diver hanya akan basah dari bahagian leher kebawah sahaja dan diver boleh berkomunikasi seperti biasa dengan orang dipermukaan atau dipanggil `top site’. Jika dipakai atas darat ia sangat berat hingga sakit leher tapi bila dalam air ia menjadi ringan kerana ada udara didalamnya. Diver juga akan bernafas seperti biasa seperti diatas darat. Ada beberapa model topi lagi yang sering digunakan dalam surface supply tetapi yang paling bagus dan digunakan dengan meluas ialah jenis Kirby Morgan siri 17, 27 dan 37. Manakala jenis `band mask pula ialah siri KMB MK 18 dan 28. Ia dipanggil 'band mask’ kerana mempunyai getah dibelakang `face mask’ nya.


Photobucket

Topi menyelam jenis KM MK 37 + Umbilical Topi menyelam jenis `Kirby Morgan Band Mask MK 28’ yang disambung ke umbilical dan berlatar belakang dive site tempat latihan


Udara yang disedut oleh diver dikawal oleh `diving supervisor’ di atas atau juga dipanggil `top site’ melalui panel khas dan berkomunikasi juga menggunakan panel komunikasi khas. Panel kawalan untuk diver ini ada yang bersaiz kecil dan ada yang bersaiz besar. `Top side’ akan sentiasa memantau perkembangan diver dibawah termasuk juga keselesaan angin yang disedut sama ada berat atau ringan.`Top site’ juga yang menentukan bila diver mesti `leave bottom’, dimana perlu buat hentian atau tidak perlu hentian.

Walaupun menggunakan teknik `surface supply’ tetapi diver tetap membawa 1 cylinder angin sebagai `spare’ atau dipanggil `bail out’ jika berlaku sebarang masalah kepada bekalan dari permukaan. Jika secara tiba-tiba diver tidak mendapat angin dari permukaan atas sebab-sebab tertentu maka diver secara manual akan mengaktifkan 'bail out’nya menggunakan `on / off valve’ yang ada di topinya dan terus naik ke permukaan atau ke tempat hentian.


Panel kawalan + panel komunikasi


Dengan `surface supply’ ini diver tidak memakai `buoyancy control device’ (BCD) seperti yang biasa dipakai oleh diver biasa tetapi akan menggunakan `diving harness’. Kegunannya adalah untuk menyangkut umbilical dan lain-lain peralatan. Setiap diver akan dibantu oleh sekurang-kurangnya seorang pembantu atau dipanggil 'tender diver’ bagi `dress up’ kerana diver tidak akan dapat melakukannya seorang diri.


Bersambung akan datang,
ADAS diver Part 2 - Surface supply bhg 2........









3 comments:

Bukan ke lg lama dlm air, peluang utk dpt hypothermia lg tinggi?? Tentu lbh mecabar & exciting apabila ada pelekat pada face mask.. practise makes perfect :-)

aikss... bkn ke pelekat kat face mask je, tp dlm gbr???

ye betul lg lama kat dlm air lg mudah kena hypotermia,kalau dah tak thn sgt naikla ke surface.

oo pelekat tu tampal kat `face window' kat `diving hat' yg kita pakai tu...

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here