Dunia Commercial Diver



Selama seminggu latihan menyelam dalam dijalankan di perairan Pulau Rotness dan tiada kejadian buruk berlaku. Minggu seterusnya adalah minggu terakhir kursus.Kami masih lagi menjalankan latihan menyelam di sungai Swan dan dibelakang sekolah. Minggu ini juga kami menghadapi dua peperiksaan iaitu peperiksaan akhir `ADAS Part III’ dan peperiksaan chamber operator. Semasa Latihan di Pulau Rotness jurulatih akan memberi markah berdasarkan prestasi setiap orang dan markah tersebut juga membantu didalam peperiksaan`chamber operator’. Semasa Ujian praktikal chamber, jurulatih akan membuat beberapa masaalah kepada beberapa peralatan chamber tersebut tanpa pengetahuan kami kemudian jurulatih akan menilai adakah kami dapat mengesan sesuatu yang tidak kena dengan chamber tersebut dan menyelesaikan masaalah tersebut dalam masa yang pantas sedangkan waktu itu ada diver didalam chamber. Ujian praktikal chamber dibuat dari pagi sampai petang dan setiap orang akan melakukannya beberapa kali sehingga jurulatih puas hati.

Exam ChamberPeperiksaan praktikal chamber sedang dijalankan
Sambil diperhatikan oleh jurulatih yg suka mencarut.

Keesokannya pula hari yang mendebarkan juga iaitu peperiksaan akhir ADAS Part III. Masa yang diberi adalah 4 jam bagi menjawab semua soalan. Maka berhempas pulaslah kami menjawab semua soalan dengan penuh semangat lebih-lebih lagi bila memikirkan yang kami sudah tiba ke penghujung kursus ini. Kepada sesiapa yang siap awal menjawab jurulatih terus menanda kertas jawapan disitu juga dan memberi markah. Kami 3 orang melayu orang yang paling akhir sekali menghantar kertas jawapan dan sangat mengejutkan sekali bila jurulatih beri markah dan keputusan aku hanya salah menjawab 5 soalan sahaja dan dapat markah 125 /130. Aku pun macam tak percaya, maknanya aku lulus dengan cemerlang.

Photobucket
Kelas ADAS Diver Combined part I,II & III Ogos – Okt.2006. Selepas penyampaian sijil.

Petang itu juga acara penyampaian sijil dan lesen yang sangat ringkas dibuat didalam kelas. Semua sekali kami dapat 5 sijil dan 1 lesen penyelam komersial. Betapa terharunya aku dan Rashid (ada nangis jugalah,sikit je..) kerana usaha dan kerja keras kami selama ini telah membuahkan hasil dan kini kami sah menjadi `commercial diver’. Jadi secara tak langsung hanya aku dan Rashid sahaja menjadi anggota polis pertama mencatat sejarah sebagai pemegang lesen penyelam komersial bertauliah diantara lebih 80.000 personal dalam PDRM pada waktu itu (2006).

Mengambil cuti tanpa gaji selama setahun, meninggalkan anak dan isteri dan menggunakan wang sendiri untuk berkursus di luar negara sedangkan kelulusan akademik sebelum ini tidaklah seberapa sememangnya menuntut satu pengorbanan serta keberanian dan bila berjaya ia memberikan satu kepuasan yang tak terhingga....

Senyum sampai ke telinga......dan malam itu aku tidur sangat lena mcm baby tidur.........
Lesen penyelam komersial
yang melayakan pemegangnya
bekerja dlm industry minyak &
gas seluruh dunia.(bersaiz kad kredit

Bersambung akan datang...my first job di offshore.....

7 comments:

Spy Leman,
Kagumlah.. Serius.. Bangga ada anak melayu macam ni.. Caiyok Caiyok!!

T.kasih cikgu ana,
Chaiyok takpe jgn ayok....

Spy Leman,
Tul..tul.. hehehe... ayok...

Tahniah & sememangnya kagum dengan keputusan yg diperolehi. 2 thumbs up.

t.kasih....nasib2 je tu....he he

merendah diri la pulak..anyway, congratulations to u. i'm proud of u..

tq anynomous...i'm proud of u too...he he

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here