Dunia Commercial Diver




9/2/07 kami terus belayar semula ke Miri bagi meneruskan projek asal kami iaitu `pipeline removal’,kembali kepada tugas `rigging,cutting’ dan lifting’,menyelam pagi,petang siang dan malam.Akhirnya pada 4/3/07 job di Miri berjaya disiapkan dlm masa 2 bulan,tapi jika kontrak kami habis dulu dan projek masih belum siap pertukaran krew akan dilakukan dimana seminggu sebelum kontrak kami habis `diving contractor’ akan cari diver lain bagi menggantikan tempat kami.Dan bagi kami pula akan berehat 1 minggu atau sebulan sambil cari kerja dengan syarikat lain pula dengan gaji yang lebih sikit dari job yang sebelum ini

Photobucket
Diatas dek kapal Dayang Berlian




kren dyg berlian angkat chopper
Kren Dayang Berlian mampu mengangkat beban sehingga 25 tan.



Photobucket
Semua diver muka ceria & happy bila success,gambar belakang ialah kapal
Dayang Berlian dan bangkai helicopter Super Puma,duduk didepan sekali
sambil peluk tiang ialah Jacob..



Diver yang terlibat didalam misi ini :
Diving Supervisor -Jacobsin Badit
Diving Supervisor - Jonanthan Ali
Diver Hj Azman Chik -Ex Navy Diver
Diver Din Giant -Ex Navy Diver
Diver Sokalinggam -Ex Navy Diver
Diver Josmin @ Arshad -Ex Navy Diver
Diver Mat perang -Ex Navy Diver
Diver........... -Ex UTK B.Aman
Diver Michael -Ex GGK Sg,Udang
Diver Rudi Chin - Ex Instructor Sipadan
Diver Leslie Moosum -Ex Instructor Sipadan
Diver Adver

Bersambung akan datang.....Kepelantar minyak naik helicopter......

2 comments:

wow, dasyat gak ekk keje jd commercial diver ni..fuiyoo..

spy leman, nak tny, sepanjang job awak, ada berapa ramai anak malaysia yg jadik diver berkelayakan mcm awak dan jadik commercial diver? maksud saya, yg ada sijil dsbnya lah.. Kecuali Navy Tldm lah, :D

Takde dasyatla stella biasa je...saya ni diver cap ayam je...

masa saya start join commercial ni tak ramai yg ade lesen sah sama ada bekas navy atau org awam jumlahnya tak sampai pun 80 org.

tapi skrg dah ramai anak m.sia yg ade lesen sah dah lebih 100 org,nak dpt kerja pun dah susah skrg

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here