Dunia Commercial Diver



USAHA MENAIKAN BANGKAI HELIKOPTER.

Dalam operasi ini berbagai kepakaran digabungkan termasuk pakar dan engineer dari Malaysia Helicopter Services dan Eurocopter sebagai penasihat berkaitan helicopter tersebut dan penggunaan `Remote Operated Vehicle’ bagi mengesan lokasi dan kedudukan bangkai helicopter tersebut didasar laut.Juga bukan satu tugas mudah malah merbahaya kerana biasanya helicopter yang jatuh kelaut akan berada dalam keadaan terbalik,jadi kerja-kerja untuk memusingkan semula helicopter tersebut supaya berada dalam keadaan tegak seperti biasa akan dilakukan dahulu sebelum kerja-kerja untuk proses mengangkat boleh dilakukan.Tetapi oleh kerana `main rotor’ atau kipas utama Helikopter ini telah terbenam kesemuanya didalam lumpur yang tebal di dasar laut maka usaha untuk memusing dan menegakkan bangkai helicopter ini telah tidak Berjaya dilakukan walaupun dicuba beberapa kali .Akhirnya dengan persetujuan dari pakar dan engineer dari MHS Bangkai helicopter ini terpaksa akan diangkat naik dalam keadaan terbalik.

Akhirnya setelah berhempas pulas lagi 3 hari dan dengan kerjasama berpasukan yang tinggi dari pasukan 14 orang penyelam professional rakyat tempatan,para`rigger’,penasihat dan pakar dari MHS selepas 3 hari dikesan pada 8/2/07 jam 1200 tengahari bangkai helicopter Super Puma tersebut berjaya dinaikan keatas dek kapal Dayang Berlian untuk dibawa ke Bintulu.Kepuasan tergambar diwajah semua apabila tugas sukar berjaya dilaksanakan dengan jayanya

keluarkan air dr chopper
Detik-detik bangkai helicopter dikeluarkan dari air,terpaksa diangkat
dalam keadaan terbalik apabila semua usaha untuk menegakan
kedudukannya semasa didasar laut gagal kerana keseluruhan `
main rotor’nya tenggelam didalam lumpur sedalam 3 meter


chopper sedang dikeluarkan dr air
Berhenti sekejap untuk mengeluarkan air dari dalam kabin
supaya tidak terlalu berat sebelum dibawa ke dek


Bersambung lagi......




9 comments:

Hi spy leman.. wow.. again u amazed me with your story. mind you, I've read from the beginning, tau.. hehehe

btw, nak tny, masa angkat bangkai helikopter tu, yg putih atas air tu apa ekk? minyak ker? ker lumpur yg keluo dari bangkai helikopter tu sbb dia dah terbenam? hmmm

Spy Leman,
Sayu pula rasanya bila lihat bangkai helikopter tu begitu.. harapnya tiada lagi accident macam ni..

kemalangan tidak dpt dielakan cikgu ana,kemalangan tidak berbau.
itulah dugaan dlm perjalanan mencari makan.....

Stella syabas & t.kasih kerana berjaya baca dari awal stori...itu satu penghargaan buat blogger Cap Ayam mcm saya ni yg baru nak belajar blogging,
t.kasih & teruskan ye.....

stella lupa nak jwb soalan u,yg keluar dr kabin chopper tu air yg bercampur dgn lumpur,air mesti dikeluarkan dulu supaya tidak terlalu berat semasa diangkat.

oh, sbb ada lumut2 tu laa yg putih jer air yg bawah bangkai tu masa angkat tu eekk? hmmm..

begitulah jawapannya...pembetulan,bkn lumut tapi lumpur dasar laut....

Spy Leman,
Happy belated birthday.. Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki..

Sorry.. terlupa..

oiit ade juga,mana tau....anyway t.kasihla....

ade wish tu bkn terlupa tu kira ingat jugalah...cuma terlewat je...
t.kasih....

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here