Dunia Commercial Diver



Bayan Field Bintulu 8/2/07

Masih di Miri Oilfield dalam projek `pipe line removal’.Pada suatu petang ketika cuaca buruk dan kami semua dalam `mode s/by’ dan tidak boleh bekerja, kapal kami diarah kan masuk ke pelabuhan Miri untuk berteduh dari cuaca buruk yang dijangka berlarutan selama seminggu.Sebaik sahaja sampai di Miri kami dikejutkan dengan berita sebuah helicopter Super Puma yang digunakan untuk mengangkut pekerja ke `offshore’ telah terhempas di Bayan Field dekat Bintulu dan mengorbankan seorang penumpang manakala yang lain Berjaya menyelamatkan diri.

bad weather 2
Beginilah Keadaan bila laut bergelora, ada berani??

bad weather
Macam dalam movie `The perfect storm’

Oleh kerana kami adalah team penyelam yang paling hampir dengan tempat kejadian maka kami diarahkan segera bergerak kelokasi tersebut bagi tugas menyelamat.Pelayaran dari Miri ke Bintulu mengambil masa 18 jam dengan kelajuan 9 knot kelajuan maksimum Sin Bee II.

Ketika kami sampai ketempat kejadian Bangkai Helikopter tersebut masih belum tenggelam sepenuhnya kerana 2 dari 4 pelampung kecemasan yg terdapat di badan helikopter tersebut masih berfungsi dan sedang menampung helikopter tersebut dari terus tenggelam.Biasanya pelampung tersebut akan tahan dlm jangkamasa antara 8 hingga 12 jam.

Pada masa kami sampai Kapal TLDM yg membawa bersama penyelamnya juga sampai ke lokasi tersebut dan mereka sempat menghantar penyelam bagi mengeluarkan mayat mangsa yg terkorban dalam nahas itu.Mangsa masih berada ditempat duduknya ketika dikeluarkan.Selepas mayat mangsa dikeluarkan beberapa minit kemudian helikopter tersebut terus tenggelam kedasar laut kerana pelampung kecemasannya sudah tidak dpt bertahan lagi.Oleh kerana arus yg kuat dan laut yg bergelora bangkai helikopter tersebut telah hanyut jauh dan sukar dikesan semula.

Pada peringkat awal ROV (remote Operated Vehicle ) digunakan bagi mengesan bangkai helicopter tersebut didasar laut. Cuaca buruk dan angin kencang serta gelombang setinggi 3 hingga 4 meter mengganggu kelancaran operasi menyebabkan mengambil masa yang panjang. Selepas 5 hari ROV masih gagal mengesan dimana bangkai helicopter tersebut akhirnya pihak `client’ buat keputusan untuk menghantar diver bagi tugas mencari.

rov
Remote Operated Vehicle (ROV) sedang
Diturunkan kelaut.

Setelah disemak jadual terakhir giliran selaman sewaktu tugas dimiri didapati nama ku adalah diver seterusnya yang sepatutnya menyelam .`Diving Supervisor’ ku nama Jacob bertanya adakah aku bersedia dan yakin untuk melakukan selaman mencari ini dalam cuaca yang agak buruk dan air yang gelap.Tak kan aku nak menolak tugas yang diberi kerana aku dibayar gaji untuk menyelam lagipun banyak mata yang memandang padaku waktu itu.Demi menjaga nama baik `Unit Khas’ ku aku mesti melakukan tugas mencabar ini dengan baik.Waktu aku diturunkan ke air aku lihat jam lebih kurang pukul 1 pagi.Aku berkomunikasi dengan jacob menggunakan alat komunikasi dalam topi menyelam Kirby Morgan mk 17 yang kupakai.

Setelah sampai di `seabed’ aku melapurkan yang arus sangat kuat dan `visibility’ sangat teruk serta `seabed’ berlumpur.Jacob beritahu yang aku berada di kedalaman 31 meter. Aku terpaksa berenang rapat ke lantai laut dan menggunakan tangan sebagai pasak dengan membenamkan kedalam lumpur untuk bergerak bagi mengelak dihanyut oleh arus bawah laut yang kuat.

Dalam keadaan air yang gelap dan berlumpur tiba-tiba aku tersentuh benda keras dan pecah-pecah dalam keadaan meraba-raba dan setelah diamati betul-betul aku dapati ia adalah serpihan kipas helicopter tersebut. Tapi sayang ia hanya serpihan kecil sepanjang 7 kaki sahaja.Lalu aku teruskan mencari dan meraba-raba di dasar laut itu seperti orang buta.Ketika hampir-hampir beranggapan yang aku mungkin tidak dapat menemui bangkai helicopter itu tiba-tiba aku tersentak apabila terlanggar satu benda yang besar,hati berdebar-debar maklumlah dalam keadaan yag gelap begitu macam-macam yang bermain difikiran.

Kemudian aku jarakkan diri dari objek tersebut dan bertenang bagi menghilangkan keruh lumpur yang naik.Lalu aku menjerit pada Jacob melalui alat komunikasi,`` Jackport !!! Boss!! Jackport !!! …..saya dah jumpa.…’’ Rupa-rupanya objek yang ku langgar itu adalah bangkai helicopter tersebut.Lalu Jacob arahkan aku buat pemeriksaan dari depan helicopter hingga kebelakang,apabila sampai dibahagian ekor aku dapati sebahagian darinya telah terputus.Jacob juga mengarahkan aku pergi kebahagian badan helicopter yang tertulis nombor pengenalannya untuk direkodkan dlm video.

Jacob meminta aku segera mengikat tali penanda di `D' ring yang terdapat bahagian tayar helicopter tersebut.Selesai mengikat tali penanda atau `down line’ tersebut Jacob beritahu yang `bottom time’ ku semakin suntuk dan beliau arahkan aku untuk meninggalkan `seabed’ segera dan biarkan tugas seterusnya dilakukan oleh diver seterusnya.Selepas selesai dikompresi aku dibawa naik kepermukaan dan setibanya di permukaan aku diberi tepukan gemuruh dan sorakan oleh rakan-rakan,supervisor dan client yang berada diatas kapal atas kejayaan menemui bangkai helicopter tersebut setelah ROV gagal menemuinya. Aku bersyukur kepada ALLAH kerana telah membantu dan memudahkan bagiku satu urusan dan pekerjaan yang sukar.

Bersambung akan datang usaha menaikan bangkai helikopter.....

18 comments:

congratulation bro..u r really man of da year. xsia2 i bg title tu kat u. u r great mate..

jgnlah puji lebih2 kembang pulak nnt kang....

but anyway thanks la...

Spy Leman,
Aduhai.. bukan senang nak mencari sesuap nasi..

Semoga sentiasa dilindungiNya bila bertugas nanti..

Cikgu ana mmg susah nak mencari sesuap nasi nasi,lebih2 lg bg org yg sekolah tak tinggi mcm saya ni kan....

mmg mendugakan pabila laut bergelora... dan agak mendukacitakan biler "bottom time' dah mencukupi biler jumpa bangkai helicopter.. ttp syukur berjaya ditemui oleh 'man of the yr" :-)

May God be with you all the way.

Terima Kasih elyna....
Bottom time cukup takpe asalkan sempat menjumpainya...
Syukur pd ALLAH yg memudahkan segalanya.....

T.q......

man of da year xkan mudah kembang dgn pujian sebegitu. tp kalu hidung makin kembang ade kemungkinan la..hahaha

ape pun i bangga sbb u mampu mengangkat nama anak melayu atas kejayaan u menjumpai bangkai heli tu..xkan melayu hilang di dunia..peeerghh

kalu dah duduk rumah lama mkn tido je sume2 boleh kembang cik aida ooii bkn hidung je kembang.....

Sukses atau gagal sesuatu pekerjaan itu Allah yg tentukan semuanya,hamba ni hanya penyebabnya shj....

mmg btl sukses atau gagal sesuatu pekerjaan itu Allah yg tentukan n kte hanya penyebabnye. tp xslh kalu kte tumpang bangga dgn kejayaan itu..btl x?

bole,bole,bole tumpang jgn tak tumpang tumpanglah byk mana pun...tak luak nye....lgpun `Aiman tak kisah'....

Spy Leman,
Sekolah tinggi atau tidak bukan ukuran kejayaan hidup..

Anonymous-
betul tu sekolah tinggi atau tidak bkn ukuran tp biasanya itu yg diukur dulu....

t.kasih krn menyokong....

Spy Leman,
Nanti updatelah cite terbaru.. :)

wow, ini laa first blog skuba malaysia yang saya jumpa.. excited ni sbb saya baru shj dapat lesen skuba diver.. so, kalo nak g komersil tu JAUH lagi laa.. cuma plan nak buat advance ajer dulu.. wow..

utk spy leman, tahniah.. cerita anda menarik.. harap dapat laa terus menulis cerita tentang diving lagi..

anonymous- tgh nak updatelah ni..

stella- thank you, hope u enjoy the story....cerita main2 saje....

new entry every 2 weeks

Bro, baca blog recover heli ni...tetibe teringat keje2 underwater yg xseberapa sy buat selama ni...mcm gerun pulak jadi nye...anyway semoga segala tugas dalam air selamat dan dipermudahkan Allah...

Walau cite ni dh lama...tp bila diingat kembali kerja2 underwater yg sy lakukan selama nie...jantung rasa gerun n gemuruh...anyway semoga segala tugas dipermudahkan oleh Allah SWT.

Unknown-
InshaaAllah semoga Allah memelihara kita selalu dan semoga dipermudahkan juga InshaaAllah

Bro ni org lama ni sy tau..

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here