Dunia Commercial Diver





Oleh kerana kurangnya pengetahuan orang ramai berkaitan dengan karier ini menyebabkan tidak ramai warga Malaysia yang berkecimpung dalam bidang ini dengan serius dan dengan kelayakan yang sesuai.Aku sendiri pernah ditolak permohonan oleh bank sebanyak 2 kali akhirnya terpaksa memohon pinjaman dari satu koperasi tapi terpaksa bersetuju dengan kadar faedah yang tinggi.

Selain dari 6 orang bekas diver TLDM ,5 orang lagi adalah pemegang lesen `ADAS Part 3’ termasuk aku, 3 daripadanya tamat kursus 6 bulan lebih awal daripada ku juga dari sekolah latihan di Australia dan pernah dihantar bekerja di Angola,Dubai,Egypt dan Indonesia.

Kami ditempatkan dalam `support vessel’ `Sin Bee II’.Disinilah tempat tinggal kami sepanjang projek selama 2 bulan ini.Berkaitan dengan projek ini pula ialah kontrak mengalihkan riser atau paip gas/minyak lama dipelantar `West Lutong’ kepunyaan Petronas Carigali dari dasar laut keatas kapal bagi digantikan dengan paip yang baru.

Sin Bee 2 Kapal Sin Bee II.


Photobucket
Berlatar belakang sebahagian kecil Platform
West Lutong Charlie


Bukan tugas mudah.Mula-mula saluran paip mesti dikesan dan di tanda dengan `job line’ terlebih dahulu ini bagi memudahkan tugas seterusnya.`Job line’ ialah tali yang dihulur dari atas kapal dan diikat pada saluran paip tadi,ini supaya diver seterusnya tidak akan membuang masa mencari `job site’ dan mudah bagi pembantu-pembantu diatas kapal menghantar barang keperluan kepada diver yang sedang bekerja dibawah air.


Selepas itu bahagian paip yang tenggelam didalam lumpur perlu digali dengan `air lift’ iaitu alat berupa paip berukur lilit 8 inci dan mempunyai kuasa sedutan yang tinggi berfungsi sebagai vakum yang akan menyedut tanah atau Lumpur yang menimbus paip tadi,apabila paip sudah kelihatan barulah proses memotong dijalankan dengan menggunakan `Broco under water thermal cutting’ mengikut ukuran tertentu,biasanya 10 meter satu potongan.

broco cuttingKerja-kerja memotong dilakukan menggunakan
`Broco Under water thermal cutting’


cuttingKerja-kerja memotong sedang dilakukan dan
`Pipeline’ ini adalah yang bersaiz 10 inci.


Kemudian kren akan menurunkan `wire sling’ dan shakel untuk diikat pada batang paip tadi,pada masa ini diver akan beri arahan dari dalam air pada kren operator arah hayunan boom (juga satu tugas sukar).Selepas shakel dan sling dipasang dan paip sedia untuk diangkat diver akan naik untuk buat decompression stop dan seterusnya ke permukaan. Kemudian batang paip tadi akan diangkat keatas kapal.Berat sebatang paip lebih kurang 1 hingga 2 tan bergantung kepada saiz ukur lilit atau panjang,bagi ukur lilit 10 inci dan panjang 10 meter lebih kurang 1 tan.Dimiri paip-paip yang dipotong ini adalah berukur lilit dari 6 inci hingga 18 inci dan semua sekali ada 7 paip dan setiap satu riser atau `pipeline’ yang hendak dikerjakan sepanjang 180 meter.Anggaran untuk selesai kerja bagi 1 riser pipe line ialah 7 hari jika tidak tergendala akibat cuaca buruk atau lain-lain masaalah teknikal.

Bersambung di entri akan datang....


2 comments:

congratulation...kebab

T.kasih kebab....(ayam ke daging he he)

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here