Dunia Commercial Diver




Di Kuala Lumpur selain menyiapkan sijil menyelam mereka aku mengusahakan agar rakan-rakan ku yang selesai kursus menyelam mendapat elaun menyelam sebanyak RM..... sebulan,walaupun tidaklah besar mana tetapi cukuplah..daripada tiada langsung...Maka sebagai jurulatih mereka aku telah mengadap pegawai bahagian elaun dan menerangkan pada beliau dengan jelas berkaitan silibus latihan dan kemampuan anggota-anggota yang telah aku latih itu.Aku juga diminta menjelaskan kenapa mereka layak mendapat elaun menyelam sedangkan mereka tidak mendapat latihan menyelam di TLDM Lumut Perak seperti penyelam-penyelam lain didalam Unit Khas ini.Alhamdulillah pegawai tersebut berpuas hati dengan penerangan dan penjelasan dariku.




Photobucket
peserta-peserta kursus juga rakan-rakanku

Beberapa bulan kemudian peserta-peserta kursus menyelam anjuranku menerima elaun menyelam mereka bersama tunggakannya.Tetapi semasa mereka menghubungiku memberitahu yang mereka sudah dapat elaun menyelam tersebut waktu itu aku sudah pun meninggalkan PDRM yang aku sayangi....Satu kepuasan tak terhingga bagiku kerana rakan-rakanku itu bukan sahaja mendapat ilmu menyelam tetapi menerima elaun pula setiap bulan.


Aku tidak boleh beri mereka wang setiap bulan tapi Allah telah beri aku ilmu yang dapat dikongsi dengan mereka yang mana dengan ilmu itu mereka dapat wang.Seperti kisah pengail ikan,daripada kita beri ikan pada seseorang setiap hari adalah lebih baik kita berinya joran dan ajar padanya bagaimana hendak menangkap ikan supaya mereka boleh berdikari sendiri.Aku ikhlas melakukan untuk mereka kerana ALLAH..


Sebenarnya aku masih ingin meneruskan khidmatku dalam PDRM walaupun aku tau dengan kemahiranku aku boleh mendapat pendapatan yang lumayan dalam bidang minyak dan gas,tetapi atas beberapa sebab yang aku tidak dapat ceritakan disini yang buat aku tidak berapa selesa dengannya maka aku mengambil keputusan nekad.Aku sangat kecewa sebenarnya.Tetapi siapa tau mungkin Allah telah menjanjikan sesuatu yang lebih baik untukku diluar sana...
('Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.' - Surah Al-Baqarah ayat 216)


Selepas genap setahun aku kembali ke B.Aman akhirnya dengan berat hati aku ambil keputusan meletak jawatan serta merta dengan membayar sebulan gaji.Aku juga kehilangan hak mendapat pencen (wang pencen) dan lain-lain hak sebagai pesara kerajaan.Aku sangat sedih sebenarnya kerana meninggalkan PDRM dan teman-teman seperjuanganku tetapi prinsipku “apabila sesuatu perkara atau pekerjaan yang kita sayangi itu sudah menyusahkan kita atau memberi tekanan yang berat pada kita maka lepaskanlah ia...”.

Aku sudah cukup puas hati dan berbangga kerana pernah menjadi warga Bukit Aman selama 14 tahun dan sepanjang tempoh itu berbagai pengalaman sudah kutempoh,suka-duka,pahit-manis,yang terindah,yang terburuk,yang terluka dan yang terhebat yang tidak mungkin boleh didapati ditempat lain...semua ada...dan pengalaman bertugas disana juga telah membawa aku menjelajah banyak negara lain didunia yang mana tidak pernah terfikir oleh ku sebelum ini.Sesungguhnya kenangan diBukit Aman akan tetap dihati dan diingatan selamanya,percayalah, kerana bertugas disana cukup mematangkan aku dan membuat jiwa semakin kental.




Photobucket
Teman-teman seperjuangan

Jikalau ada individu dalam PDRM tidak mengiktiraf dan memandang rendah pada kemahiranku tetapi Petronas,Shell dan lain-lain Syarikat-syarikat minyak antarabangsa mengiktiraf kemahiranku,maka dalam industri minyak dan gas lah penghijrahan kerjayaku seterusnya......


Meminjam kata-kata seorang rakan (jayden)
Know your station in life.. but every station is accessible now. ..along the way, to your journey to the next station, dont just sit and stare, observe and think and never forget the first station where you first stationed at....




Photobucket




Photobucket




Photobucket


I`VE SERVED MY COUNTRY,NOW IS MY TIME...........

9 comments:

Hmm, not fair.. mcm x cerita apa pun pasal kenapa tinggalkan si belut meninggalkan "lumpur" .. mcm secara umum2 jer..

Stela kira ok la tu...
umum pun ye juga tapi kalau baca semula pelan2 akan jumpala maksud tersirat disitu....he he
tapi saya always think positif....

T.kasih kerana masih setia....

Hmm, yang tersirat tu just my assumptions.. assumming something is not good, u see, coz sometimes, it was totally different..

takpela ....
ignore je lah hal tu....
just keep on reading & enjoy....ok.... :)

salam... aduhhh terkenang zaman silam la pulak.. nice story master keep going..

tq faizal....terkenangke?
kalau terkenang kena selalu layan blog cap ayam ni tau...he he

he always says that.. cap ayam.. for me, blogging is something u can't say as cap ayam coz it is yours to begin with..

Takpela Stella...
En Spy leman tu dah selesa sgt dgn word tu biarkan jelah dia....asalkan dia bahagia....he he he...

boleh saya belajar dan dapat kan sijil penyelam (scuba diving)

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here