Dunia Commercial Diver



Lagi kisah Saturation Diver.

Kali ini aku nak ceritakan sikit lagi tentang `saturation diver’ atau kami panggil sat.diver sahaja.Dibahagian sebelum ini ada juga aku sentuh serba sedikit tentang sat.diver ni tapi kali ni aku akan terangkan lebih lanjut lagi. Mula-mula aku nak cerita pasal gaji sat.diver.gaji asas mereka USD 550 sehari tapi bila mereka masuk chamber sahaja mereka akan diberi bonus lagi USD 35.00 bagi setiap jam.Jadi gaji mereka sehari.550 + 840 = 1390.Jika dikira tukaran asing sebanyak 3.4 maka bersamaan dengan RM 4726 sehari jadi jika mereka bekerja 30 hari pendapatan mereka adalah RM 141.780.00 sebulan fuuh banyaknyaa...Yang menariknya jumlah tersebut diterima bersih dan mereka tidak perlu membayar cukai pendapatan kerana mereka bukan pekerja tetap tetapi pekerja bebas.Lebih-lebih lagi jika mereka bekerja dengan kontraktor luar negara dan ia dikategorikan sebagai menjana ekonomi Negara dengan membawa wang luar masuk.

Jika `air diver’ seperti aku pemegang lesen ADAS Part 3,`Sat.diver’ pula lesen ADAS part 4.Mereka boleh menyelam hingga ke kedalaman 300 meter.Sat.diver bernafas menggunakan gas campuran helium + oksigen.Tetapi mereka mesti masuk kedalam chamber dan tekanan didalam chamber tersebut dibawa mengikut kedalaman tempat kerja sesuatu projek.Untuk pergi ketahap tekanan tersebut memakan masa beberapa minit sahaja.Dan ia dikawal dan dipantau oleh `Life support Supervisor’ (LSS) melalui bilik khas dan menggunakan panel khas.

Photobucket
Panel kawalan dibilik kawalan saturation yang mengawal tekanan dan bekalan gas kepada diver serta komunikasi dengan diver.


dlm chamber sat
Tempat tinggal sat.diver.


Diver didalam chamber dipantau 24 jam melaui cctv .Mereka akan tinggal didalam chamber tersebut selama beberapa hari tapi maksimum dibenarkan ialah 28 hari,kadang-kadang ada juga yang tinggal lebih lama dari itu.Segala makan dan minum mereka diuruskan oleh `Life Support Technician’ (LST).Makanan dan minuman atau lain-lain keperluan dihantar kepada diver melalui satu ruang khas dipanggil `medical lock’.pakaian diver juga diambil oleh `LST’ untuk dicuci.Didalam chamber mereka tidak boleh membawa sebarang peralatan eletrik kerana tindak balas tekanan,gas dan alat eletrik boleh mencetuskan satu malapetaka letupan yang dasyat.Jadi memang sangat membosankan tinggal dalam chamber,Tapi sekarang sudah ada laptop yang boleh dibawa masuk kedalam cahmber semasa tekanan.ada juga yang bawa game `psp' kedalam chamber.

Bagi melakukan tugas selaman diver akan masuk kedalam satu lagi chamber kecil yang boleh memuatkan 2 atau 3 orang .Ia dipanggil `Bell’ kemudian `bell’ ini akan diturunkan kedalam laut ketempat diver akan melakukan kerja-kerjanya(lebih kurang berfungsi sebagai lif).Apabila sampai di`jobsite’ seorang diver akan keluar dari `bell' manakala seorang lagi akan membantu menghulurkan `umbilical’ dari dalam bell.


Bell sedang diturunkan dan dibantu oleh `sat.support’


Photobucket
Sat.diver sedang bekerja dan kelihatan dalam gambar juga ialah `bell'


Diver didalam chamber dipantau 24 jam melaui cctv .Mereka akan tinggal didalam chamber tersebut selama beberapa hari tapi maksimum dibenarkan ialah 28 hari,kadang-kadang ada juga yang tinggal lebih lama dari itu.Segala makan dan minum mereka diuruskan oleh `Life Support Technician’ (LST).Makanan dan minuman atau lain-lain keperluan dihantar kepada diver melalui satu ruang khas dipanggil `medical lock’.pakaian diver juga diambil oleh `LST’ untuk dicuci.Didalam chamber mereka tidak boleh membawa sebarang peralatan eletrik kerana tindak balas tekanan,gas dan alat eletrik boleh mencetuskan satu malapetaka letupan yang dasyat.Jadi memang sangat membosankan tinggal dalam chamber.

Bagi melakukan tugas selaman diver akan masuk kedalam satu lagi chamber kecil yang boleh memuatkan 2 orang .Ia dipanggil `Bell’ kemudian `bell’ ini akan diturunkan kedalam laut ketempat diver akan melakukan kerja-kerjanya.Apabila sampai di`jobsite’ seorang diver akan keluar dari bell manakala seorang lagi akan membantu menghulurkan `umbilical’ dari dalam bell.

biasanya seorang diver akan melakukan kerja selama 4 jam kemudian akan digantikan oleh diver kedua yang berada didalam `bell’ tadi.

PhotobucketSat diver sedang bekerja memasang `clamp'pada riser (saluran gas/minyak)



Diver pertama tadi akan menjadi pembantu pula kepada diver kedua.Jadi mereka berdua berada didalam air selama 8 jam sebelum `bell’ tadi dibawa naik semula kepermukaan dan dicantumkan semula kepada chamber utama iaitu tempat tinggal mereka tadi.

Photobucket
Bell mula keluar dari air


Photobucket
`Bell’ dicantumkan semula ke chamber utama
Tempat tinggal diver
.


Kemudian dua orang lagi diver akan masuk kedalam `bell’ mengambil giliran untuk menyambung kerja-kerja diver sebelum ini dan begitulah seterusnya pusingan kerja mereka.Biasanya ada 8 orang diver didalam chamber.Kemudian apabila projek selesai mereka dibawa ke tekanan persekitaran seperti biasa secara perlahan-lahan dan berperingkat peringkat dipanggil `deco.stop’ dan ia bergantung kepada tahap kedalaman dan berapa lama mereka berada dalam persekitaran bertekanan sebelum ini.Biasanya `deco.stop’ ini mengambil masa 5 hingga 7 hari atau kadang-kadang lebih.
Kadang-kadang `sat.support’ sudah pulang kerumah tapi `sat.diver’ masih belum keluar dari chamber kerana belum selesai `deco.stop’.Kerana tugas `sat.support’ selesai apabila aktiviti diving selesai.Dan `sat.diver’ pulang kerumah senyum lebar kerana poket penuh........manakala `air diver’ senyum juga tapi tidak selebar senyuman `sat.diver’..........

3 comments:

Hehe SPyLeman senyum pon lebar jugak.. hahahaha

spy leman punya senyum lebar tu senyuman semula jadi...sejak azali...
takde duit pun dia senyum gak he he he...

eh heh heh heh heh (ketawa jahat)

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here