Dunia Commercial Diver





Aidilfitri itu aku gembira kerana dapat beraya bersama-sama dengan ahli keluarga yang lain berkumpul dirumah bondaku diPaya Jaras Sungai Buloh.Pada Syawal ketiga aku pulang kekampung isteri ku diTerengganu pula.Isteri dan anak-anak semua happy je.Semasa dikampung ini pada hari raya keempat tu dapat panggilan adakah aku boleh untuk naik job pada 31 ogos nanti.Aku terus setuju je Alhamdulillah...rezeki dimurahkan.

Selepas kontrak dipersetujui dan ditandatangi maka Pada 31 Ogos itu aku pun terbang ke Bintulu dengan penerbangan awal pagi.Best Friend aku yang tinggal berjiran dengan aku yang juga commercial diver lah yang jadi mangsa jadi driver aku ke LCCT awal pagi itu.Jam 3 pagi kami keluar dari rumah sengaja kami keluar awal supaya dapat meluangkan masa sambil berbual dan tidak terkejar-kejar atau kelam kabut kalau keluar lewat.Kebetulan beliau masih belum naik job lagi.Padan muka dia sape suruh dia `racun’ aku supaya beli rumah dekat dengan rumah dia...kan dah jadi mangsaku.

kebetulan  Kali ni aku naik job dengan company yang aku tak pernah kerja dengan mereka sebelum ini.Aku rasa sudah tiba masanya aku berhijrah kot.Walaupun sebelum ini aku tak berapa gemar dengan company ini tapi mungkin ada hikmahnya..mungkin ada sesuatu yang boleh buat aku gembira bila bekerja dengan mereka nanti so apa salahnya aku cuba. Aku yakin Allah telah mengatur segalanya untuk aku dan aku yakin ianya pastilah yang terbaik untuk aku walaupun aku tak tau apa bendanya tapi keyakinan kepada Allah mengatasi segalanya.

Aku tak tau entah berapa lama agaknya aku akan bertahan dengan company baru ni.Sebenarnya yang buat aku setuju untuk bekerja dengan company ini ialah kerana aku dibawa masuk oleh Agen `manpower supply’, gaji aku bukan dibayar secara direct oleh company diving contractor  tapi gaji aku dibayar oleh company `manpower supply’ ni dan aku tak kena potong tax tapi aku juga tak mencarum KWSP.Jadi aku bakal menerima gaji penuh setiap bulan.Jika sebelum ini aku menerima `day rate’ yang sama dengan `dayrate’ yang aku terima sekarang tetapi selepas ditolak tax pada LHDN dan KWSP gaji aku short sebanyak RM xx.xxx tapi dengan tiadanya potongan tax pada LHDN dan KWSP ni aku akan menerima gaji penuh,Alhamdulillah.Cuma aku kena mencarum sendirilah kat KWSP tu.Sekurang-kurangnya dengan jumlah lebihan sebanyak itu bolehla aku bayar hutang-hutangku yang berlambak kat bank tu dengan lebih cepat lagi.Sebelum ni aku tak berapa bersungguh-sungguh nak menyertai company ni kerana gaji yang ditawarkan sangat tidak menarik perhatianku.Buat permulaan ni aku mendapat kadar `day rate’ yang sama dengan company yang aku bekerja sebelum ni.

Sampai diBintulu seperti biasa aku dijemput oleh agen dan dihantar menginap dihotel dahulu kerana kata agen kapal yang sepatutnya aku naik itu masih belum sampai diBintulu dan masih berada diLabuan.

Aku menginap di Riverfront Inn Bintulu.Berbanding dengan company lama dahulu dari segi welfare kepada divernya lebih baik sedikit dari company sekarang.Biarlah aku namakan company yang aku kerja sekarang ni sebagai company `A’.Dan company lama sebagai company `S’.Jika dengan company `S’ hotel yang disediakan satu orang 1 bilik,makan hanya sign dan tulis no bilik,segala urusan tuntutan bayaran perjalanan atau atau sebarang bayaran yang kami dahulukan agak mudah prosesnya dan cepat sekali.Tetapi dengan company `A’ ini bilik hotel dikongsi,elaun makan dijanjikan tetapi kami mesti bayar dahulu dan klim kemudian,sebarang klim-klim yang hendak dibuat agak leceh dan lambat atau kadang-kadang tak dapat,itu menurut rakan-rakan yang dah lama bekerja dengan company inilah.Oleh kerana proses membuat klim agak melecehkan jadi tak ramai diver yang buat klim. Apa-apa hal pun aku tetap bersyukur kerana masih dapat job.setiap company ade kelbihan dan kekurangan masing-masing begitu juga dengan diver-diver,setiap diver ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.Ada diver yang kerja bagus dalam air tapi tak pandai bahasa inggeris.Ada diver yang pandai bahasa Inggeris tapi dalam air pulak kurang cekap.Ada diver yang Pandai kerja dalam air atau pandai bahasa Inggeris tapi cakap besar,malas atau perangai tak menyenangkan orang lain pulak pendek kata macam-macam perangai ada.Aku ni dalam senarai diver yang tak pandai kerja dalam air & bahasa Inggeris pun tak bagus so diam jelah.  

Kali ni aku terlibat dengan tugas Pre Commisioning atau kami panggil dengan istilah `pigging’ seperti yang telah aku ceritakan dalam entri no 65-Tugasku atas kapal baru Sapura sebelum ini.Cuma kali ni tugas seperti ini tidak dilakukan oleh saturation diver seperti sebelum ini.Kali ini kami `air diver’ sendiri yang yang akan melakukannya dan kedalaman air disini ialah 40 meter.Biasanya dengan kedalaman 40 meter seperti ini selalunya dilakukan oleh sat diver kerana ianya lebih mudah dan lebih cepat jika dibandingkan kalau dilakukan oleh `air diver’ kerana `air diver’ seperti kami tidak boleh berada terlalu lama dibawah air dengan kedalaman 40 meter itu kerana akan menghasilkan lebih banyak gas lengai dalam badan akibat dari tidakbalas kerana bernafas menggunakan udara mampat serta peraturan dan jadual menyelam telah menetapkan had-had dan jangkamasa tertentu berapa lama kami boleh berada dibawah air.Ianya bagi mengelakkan kami dari mendapat penyakit penyelam.
Tugas diver ialah menyambungkan kicker line atau flexible low pressure water hose kepada `pig launcher 'seperti yang dalam gambar grafik,kemudian diver akan buka valve satu persatu pada dalam jarak waktu yang tertentu bagi membolehkan tekanan air menolak `pig yg didalam saluran paip itu bergerak bagi menjalankan tugasnya.

Beberapa jenis `Pig' atau babi yang digunakan bagi membersihkan bahagian dalam saluran paip sepanjang beberapa Kilometer malah kadang-kadang sehingga beratus-ratus Kilometer.Ia diberi nama `Pig' kerana semasa operasi didalam saluran paip ia akan mengeluarkan bunyi yang sama seperti pig sebenar.


Tetapi bagi `sat.diver’ tidak menjadi masaalah bagi mereka kerana mereka boleh berada dibawah air berterusan selama 6 jam bagi sesuatu tugasan kerana mereka bernafas menggunakan gas campuran helium campur oksigen.

Bersambung akan datang...sabar sikit ye...kalau tulis panjang2 sgt nnt pembaca lost fokus he he he

8 comments:

perkataan sbnr ialah Piping Inspection Gauges (PIG).....bleh ukoq ketebalan pipe,cr crack dan mcm2 lg,ms belajaq dl km pggl dia babi cerdik


Haa ye ye betul2 T.kasih Jikon ingatkan sy semula ape nama benda tu...dulu dah ingat dah tp bila time nak tulis nama dia lupa pulak,puas cr dlm buku tak jumpa.
Tapi kat dlm buku commercial diver manual pun ade bgtau yg semasa operasinya didalam paip pd masa tertentu dia akan berbunyi seperti Pig sbnr.
anyway t.kasih sekali lg krn berkongsi info

x tau la plak bunyi dia mcm mn.....pasai km slalu operate bnd tu tolak dgn nitrogen

Salam tuan.. alhamdulillah dalam masa sehari je saya baca habis keseluruhan blog tuan ni tnpa ada entri yg tetinggal. sumenya atas dasar minat dari zaman skolah utk bekerja di laut seperti tuan.

Skrg saya berumur 30. Tp keinginan utk bermusafir seperti tuan masih lg tgi. apa pendapat tuan andainya dlm setahun dua ni saya ambil kursus seperti tuan di australia bg mula berkecimpung dlm dunia commercial diver ni? Adakah terlalu lewa utk mulakan dan bgaimna dgn pesaingan dgn anak2 muda yg smakin ramai memilih kerjaya ini? Saya xda basic mengenai ilmu diver melainkan sbgai open water diver sahaja. Allahu A'lam..

*Lewat

T.kasih Anonymous krn berjaya menghabiskan baca semua entri dlm masa sehari.

umur 30 masih dlm lingkuang yg ok utk bekerja dilaut.cuma perlu tanya pd diri sendir adakah boleh bertahan duduk dilaut lama2 atau kerja yg kdg2 teruk.persaingan mmg agak sengit juga tapi masa ada ruang untuk membina kerjaya cuma agak perlahan sedikit.Tapi mcm mana pun rezeki Allah yg tentukan ape nak risaukan

Terima kasih tuan atas semangat yg dberi. Mcmana pula dgn skolah latihan commercial diver? kebanyakan entri yg saya baca ramai yg suggest utk ambil kursus samada di australia,south africa dan scotland. manakala south africa ramai yg kata agak murah cost of living berbanding tmpt lain..



study & buat homework sikit
klik sini

http://www.tucf.com.au/commercial.html

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here