Dunia Commercial Diver



Penghujung December 2012 aku menghantar satu resume ke sebuah syarikat Negara luar yang sedang mencari chamber operator untuk satu projek besar yang melibatkan Kerajaan Negara tersebut dan sebuah syarikat besar dari Jepun iaitu Nippon Salvage.Dengan segera emel aku dibalas dan mereka terus menawarkan aku dengan kerja dengan gaji sebanyak $200 sehari  dimana aku dikehendaki bekerja 2 bulan diatas kapal dan diberi cuti selama 1 bulan dengan mengikat kontrak  1 tahun dan kontrak tersebut boleh disambung atau ditamatkan atas keputusan aku.Hari cuti juga akan dibayar jumlah yang sama.Itulah offer mereka.

Gaji yang diberi tidak menarik perhatian ku kerana agak rendah tetapi yang menarik perhatianku adalah bila cuti juga akan dibayar gaji.Aku bermain tarik tali dalam tawaran mereka ini dengan meletakkan harga yang lebih tinggi dan minta hari cuti juga dibayar gaji dengan harapan mereka tidak mahu padaku dan akan cari orang lain.Dalam ertikata yang lain ialah menolak job tersebut dengan cara yang terhormat dan professional. Selama 3 hari perundingan berlangsung melalui emel sehinggalah mereka dapati yang aku tidak berganjak dengan permintaanku untuk sejumlah gaji yang agak tinggi bagi mereka jika dibandingkan dengan tugas yang perlu aku lakukan.Selepas emel terakhir  aku hantar kemudiannya  Selama 24 jam berlalu tanpa apa-apa keputusan tiba-tiba aku menerima emel yang mereka bersetuju dengan gaji yang aku minta,dan hari aku bercuti juga akan dibayar gaji penuh dengan syarat aku mesti mengikat kontrak selama 1 tahun dengan mereka.Alasannya ialah mereka tidak perlu mencari orang lain kerana kesukaran dalam memohon pas kerja dan aku juga akan diberi kad expatriate.Selain dari tu Rupa-rupanya mereka  sangat berminat dengan latar belakang kerjaya,pengalaman dan sijil-sijil kemahiran yang aku miliki setelah aku olah dan susun dengan begitu kemas didalam resume yang dihantar pada mereka sebelum ini.

Aku terjebak, tapi sebagai seorang yang professional aku terpaksalah bersetuju menerima tawaran tersebut itupun selepas bermesyuarat dengan isteriku.isteriku menyarankan aku terima sahaja offer mereka kerana dengan kontrak 1 tahun atau lebih ini maka aku tak perlu susah-susah lagi cari job lain dan juga dalam bercuti selama sebulan pun masih tetap ada gaji.Dalam keadaan sedikit berbelah bahagi aku pun bersetuju tapi masih berfikiran berfikiran positif. Sebaik sahaja aku memberi persetujuan company yang menawarkan aku jawatan tersebut terus meghantar emel yang mengterujakan sekali yang memberitahu bahawa esok mereka akan memindahkan keakaun aku wang gaji untuk bulan pertama untuk dibuat belanja dan ditinggalkan dirumah sementara aku kelaut.aiik belum kerja dah dapat gaji?

Keesokkan harinya nya aku terima emel salinan Slip bank bukti amaun sebulan gaji telah dipindahkan ke akaun aku bersama-sama dengan kontrak kerja yang perlu aku tandatangai.  Hamboii hebat betul company ni.kontrak belum sain lagi tapi dah  bayar gaji aku.Nampaknya Memang betul-betul mereka perlukan khidmat aku ni.Tak pernah lagi aku dengar ada company yang bayar sebulan gaji penuh sebelum sain kontrak,inilah pertama kali dan aku alaminya sendiri.Selepas aku buat kiraan semula mereka bayar lebih pulak tu termasuk juga hari yang aku belum lapur diri lagi.(Ada lebihan sebanyak 7 ribu lebih.Hebat Sekali....Aku kagum dan rasa memang tak patut aku lepaskan peluang keemasan ini.Dalam aku sedang sedang diuji dengan masaalah kewangan dimana beberapa bulan tak dibayar gaji oleh company tempatan dan semua wang yang disimpan telah habis digunakan tiba-tiba Allah turunkan bantuan begini maka bersyukur sangatlah aku.

Terus teringat kepada mutiara kata yang berbunyi.`sayangilah orang yang menyayangi kamu kerana kamu tahu  apa didalam hatinya  bukan kepada orang kamu sayangi kerana kamu tidak tahu apa didalam hatinya'.Sebelum ini aku lebih suka bekerja hanya untuk company di Malaysia tetapi ada sesetengah company yang mengabaikan kebajikan diver-diver seperti aku.Tetapi situasi yang aku alami sekarang adalah company luar yang tahu menghargai kemahiranku dan memikirkan tentang kebajikan.Jadi sekarang pilihan aku adalah company luar yang aku yakin layanannya pasti baik.In shaa Allah...
Bersama rakan sekerja yang baru dari Jepun.dari kiri assistant Salvage master,berdiri di tengah barge Master  & yang melayu tu Chamber operator/Diver Medic.Kenapalah suka sangat gulung kaki seluar tu. (Nampak sangat yang aku dah gemukla).sesuatu harus dilakukan bagi mengekalkan bentuk badan ideal seperti sebelum ini.

Bersambung....

Next Entri 30.3.2013

3 comments:

assalamualaikum,
maaf menganggu.im asking on behalf of my husband.is there any job opportunity at your company for a welder w/o certificate but can speak japanese very well?

Assalamualaikum Tuan
Saya juga ada sedikit pengalaman bekerja di Jepun ni, konon-kononnya nak le mengelak ke sana, beri le alasan hari Jumaat kena tunaikan solat Jumaat. Tup-tup, mereka respon mereka akan benarkan solat jumaat dan sediakan kenderaan. Ingatkan mereka sekadar berjanji, rupa-rupanya memang betul setiap jumaat akan ada kenderaan yang menghantar dan mengambil untuk menunaikan solat Jumaat.

Assalamualaikum
apakah hanya instruktur aja yang dapat bekerja di situ?
dan apakah sertifikat ADS berlaku ?
by novice star one (ADS)

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here