Dunia Commercial Diver




15.02.2013 (Sambungan)

45 minit Selepas penyelam Iizuka dan hato sampai kepermukaan selepas mereka terselamat dari situasi cemas dibawah air  dan ketika bersiap-siap hendak pulang dan aku pula sedang bersiap-siap hendak menutup kontena kebuk hiperbarik, kemudian aku sedikit terkejut apabila Hato datang padaku dalam keadaan sedikit cemas.
Baru nak tutup kontena dan masuk tidur dah dapat pesakit lagi...

Peralatan yang digunakan oleh diver iizuka (Rakan selam Hato) semasa melakukan kerja-kerja dibawah air.Topeng menyelam muka penuh dengan alat komunikasi.
Hato  beritahu padaku yang beliau merasa sedikit kebas-kebas dibahagian kaki sebelah kanan dari bahagian jari sehingga bahagian punggung sebelah kanannya.Sedikit terkejut tapi sudah bersedia,aku tau beliau mengalami simtom penyakit berkaitan menyelam yang perlukan rawatan segera.Tanpa berlengah aku terus masukkan beliau kedalam kebuk hiperbarik untuk rawatan bagi penyakit berkaitan tersebut

Dalam masa yang sama aku sempat memaklumkan kepada penyelia selaman Oguri dan beliau terus memaklumkan kepada komoriya.Sekali lagi beliau agak cemas tetapi aku tau mereka yakin aku dapat mengendalikan situasi ini.Aku terus menghantar Hato kekedalaman 60 kaki dan sebaik sampai dikedalaman tersebut aku arahkan beliau segera memakai peralatan untuk menyedut Oksigen.Selepas 5 minit berada dikedalamn tersebut dengan bernafas Oksigen tulin sepenuhnya Hato beritahu yang rasa kebas-kebasnya berkurangan dan dengan cepatnya  rasa kebas dikakinya hilang sepenuhnya.Beliau yakin memang beliau telah dijangkiti penyakit berkaitan menyelam yang dipanggil `Decompression sickness’

Penyakit ini antara tanda-tandanya adalah Sakit dibahagian dada,badan dan pinggang, Pening,Keletihan yang ekstrem,kelemahan badan,Sakit kepala,Loya,Kebas,Sakit sendi,Anggota rasa lemah.Bagi kategori yang lebih berat maka Tanda-tanda yang lain pula adalah ruam (kulit gatal-gatal),hilang koordinasi atau imbangan,hilang kawalan pundi buang air kecil atau air besar,lumpuh ,sawan,perubahan personality dan kekeliruan,gangguan tahap kesedaran,gangguan percakapan dan gangguan penglihatan.

Antara Punca-punca yang boleh menyebabkan seseorang penyelam ditimpa penyakit ini adalah Selaman berulang,menyelam dalam (24 meter keatas),kadar kenaikkan laju serta kenaikkan berulang,kerja berat,dihidrasi,obesity,kesejukan,umur  yang banyak,Co2,hentian dekompresi,tahan nafas ketika menaik, penyakit paru-paru,keletihan dan penyakit dari kecederaan lepas.

Aku berasa lega bila Hato memaklumkan padaku melalui alat komunikasi yang kebas-kebas dikakinya sudah hilang sepenuhnya.Rawatan tetap diteruskan mengikut jadual dekompressi rawatan sehingga selesai dimana ia akan mengambil masa selama 2 jam 15 minit (Table 5 USN diving table).keseluruhannya.Jika keadaan nya teruk atau simtomnya tidak berubah maka aku akan mengubah dan memanjangkan lagi tempoh rawatannya didalam chamber menjadi sehingga 4 jam lebih atau kadang-kadang sehingga 6 jam lebih mengikut `Table 6 USN diving table',namun ia bergantung kepada keadaan pesakit/penyelam tersebut.

Komoriya dan beberapa orang lagi pegawai atasan warga jepun sesekali akan muncul di kontena kebuk hiperbarik untuk memantau dan mengambil tahu perkembangan pesakit dan rawatan yang diberikan.Oguri pula sentiasa duduk bersama ku memantau rawatan dan penyelam yang sedang berada didalam kebuk hiperbarik. Komoriya dan Oguri bersembang dan sesekali aku mendengar namaku disebut aku buat-buat macam tak faham tapi aku tau mereka memuji aku,Mereka rasa lega dan gembira kerana aku berada didalam operasi projek ini ketika insiden berlaku.kembang kempis hidung ku bukan kerana sesak nafas tapi dipuji dek pegawai Jepun.Namun  aku memanjatkan syukur pada Allah yang telah memudahkan urusanku serta memberi ketenangan sepenuhnya padaku dalam mengendalikan masaalah ini.

Sedang serius mengendalikan chamber.Oleh Kerana aku pemalu orangnya jadi aku tampalkan gambar Hero yang tak pemalu lah (Liam Neeson Hero filem Taken  & Taken 2)..peace ya..
Sesekali kami akan beri minuman kepada penyelam yang sedang berada didalam kebuk hiperbarik melalui ruang kecil yang dipanggil kunci perubatan atau `medical lock’. Selepas 2 jam lebih menjalani terapi rawatan hiperbarik oksigen didalam kebuk kemudian aku pun bawa penyelam naik ke tekanan neutral.Aku jalankan sedikit pemeriksaan dan mendapat respon yang sangat positif dari Hato.Beliau beritahu yang kesakitannya telah pulih sepenuhnya.Aku nasihakan agar beliau naik kedarat dan berjumpa dengan doktor pakar penyakit penyelam bagi membuat pemeriksaan lanjutan dan bagi memastikan yang beliau telah pulih sepenuhnya dari penyakit dekompressi tersebut.

Sekali lagi, Hato sama juga seperti iizuka sebelum ini tidak berhenti-henti bersalam dan mengucapkan terima kasih padaku kerana Berjaya menjalankan rawatan kebuk hiperbarik padanya dengan baik dan lancar.Pegawai-pegawai atasan warga Jepun juga mengucapkan terima kasih padaku.mereka beritahu yang mereka rasa sangat syukur dan gembira kerana aku berada bersama mereka didalam projek ini.Lalu secara spontan aku bertanya lepas ini adakah aku boleh minta naik gaji? Mereka semua ketawa dengan soalan lawak ku itu...Aku hanya sekadar nak melegakan ketegangan suasana waktu itu sahaja...Apa bila semua orang sudah ketawa maka keadaan dah kembali pulih seperti biasa.Aku juga gembira kerana telah buktikan pada Jepun yang aku boleh bekerja dan aku tau apa yang menjadi tangunggjawabku walaupun pada kebanyakkan masa mereka nampak aku lebih banyak rehat,makan dan tidur sahaja.Dan malam itu dengan perasaan yang penuh Kesyukuran,keterujaan,kelegaan dan kepenatan aku tidur dengan lena.... 

Next entri..15.06.2013

11 comments:

Syabas!

Saya nak cuba aktiviti menyelam. Belum pernah lagi dan belum berkesempatan.

Blog saudara cukup menarik.

Selamat maju jaya!

Bangga anak melayu boleh.. Walaupun tidak berkesempatan berkenalan dengan saudara mungkin satu hari nanti kita dapat berkenalan... Lebih berazam untuk cuba memberi lebih peluang kepada warga tempatan...

Terima Kasih Mek Na

Selamat Mencuba dan jangan takut atau gentar,bebaskan minda dari kekangan tradisi asalkan tidak bertentangan dengan hukum syariat.
Diluar sana ramai juga muslimah diver.

Terima kasih Saudara Landak.

InshaaAllah mgkn satu hari nanti akan berlaku perkenalan kerana Allah
Dengan izin Allah tiada yang mustahil untuk berlaku.

Selamat maju jaya

teringin nk jd mcm saudara spy leman

thumbs up en diver... blog en diver best buat tambah semangat untuk terus dive.... cant wait untuk next entry!!

blog en diver nie best... cant wait till next entry

Terima Kasih Cik siti zainoreen noorul ameen

Kalau minat kena baca dari Entri satu tau baru feel.

En mohd sufian Terima kasih kerana nak jadi mcm saya tapi saya hanya seorang Hamba Allah yang kerdil dan dhaif sahaja.apa yg ada hanya sekelumit ilmu dunia dr keseluruhan isinya.
ALLAH JUA YG MAHA HEBAT

berapakah kos terkini kursus adas ni skrg.apakah smua kerja2 welding diajar sekali?

En Muhd Sufian untuk mengethui berapa kos kursus ADAS skrg sila klik pada pautan
http://www.tucf.com.au/

tq saudara spy leman.sy dh contact pihak tucf.kos lbh kurang 50++k.huhu.

Assalam bro spy leman

best blog bro ni... mmg byk pengatahuan yg sy dpt dari cerita pengalaman bro. sy cuma AOWD je. masih kurang pengalaman lg...
cuma sy nak tya skit... camana cara nak elak decompression sickness tu ye? kena 'deco' guna dive comp aje ke?

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here