Dunia Commercial Diver



Selama beberapa bulan akan datang Blog ini akan menyiarkan semula artikel-artikel yang ditulis oleh saya yang telah pernah diterbitkan didalam Majalah PERAJURIT terbitan hujung 2012 hingga awal 2013.Tujuan penyiaran semula artikel-artikel berbentuk informatif adalah bagi memberi peluang kepada pembaca-pembaca lain yang tidak sempat memiliki majalah tersebut semasa keluarannya.Penulis dimaklumkan oleh pihak penerbitan Majalah tersebut bahawa Artikel-artikel mengenai menyelam yang disiarkan  adalah yang pertama  seumpamanya mengenai sejarah menyelam,tujuan menyelam dan teknik-teknik menyelam yang ada.
Semoga para pembaca yang meminati aktiviti menyelam atau pembaca biasa beroleh manfaat daripada artikel-artikel tersebut.  

Oleh : A**** J****
roninn70@gmail.com

Penulis adalah seorang penyelam komersial dalam bidang minyak dan gas.Sebelum melibatkan diri dalam bidang selaman untuk industri berkenaan beliau adalah seorang penyelam dalam pasukan Polis Diraja Malaysia selama 19 tahun.Mendapat pendedahan awal dalam bidang menyelam rekreasi di Terengganu dan seterusnya pernah mendapat latihan selam taktikal di Sekolah Menyelam TLDM dan US Navy Seal .
Penulis kini  menceburi bidang selaman yang lebih berisiko dan professional dalam bidang minyak dan gas selepas kembali dari menjalani latihan dalam bidang berkenaan di Australia.Selain daripada menjadi seorang penyelam kormersial beliau juga bertindak sebagai medic penyelam,Operator Kebuk mampatan, penasihat teknikal kepada beberapa Syarikat swasta,agensi awam, NGO dan beberapa agensi kerajaan dan persatuan menyelam pusat pengajian tinggi dalam perkara yang berkaitan  dengan menyelam dan keselamatan menyelam serta berkaitan hiperbarik chamber.

_____________________________________________________________________________________________

Menyelam adalah satu teknik kemahiran atau aktiviti yang membolehkan seseorang berada dibawah permukaan air untuk jangkamasa dan tujuan tertentu sama ada dengan menggunakan peralatan atau tanpa peralatan.

Sejarah menyelam bermula sudah agak lama walaupun tiada fakta yang benar-benar mencatitkan bila bermulanya sejarah menyelam namun dikatakan sudah ada sejak 4500 sebelum masihi lagi,  ketika itu manusia menyelam untuk mencari makanan dan diperingkat awal hanya menggunakan teknik menahan nafas.pengkaji sejarah juga telah menemui beberapa catitan berkaitan aktiviti menyelam menggunakan peralatan iaitu buluh atau akar  semasa tamadun Greek dan oleh kaum Red Indian Amerika Utara.
Artifak ukiran pada batu yang ditemui menunjukkan sekumpulan tentera yang menyeberangi sungai menggunakan kulit binatang yang diisi angin bagi membuat serangan terhadap musuh.(kredit gmbr internet)

Mitos dan lagenda juga sering menceritakan tentang pahlawan Ninja Jepun yang boleh menyusup dibawah permukaan air hanya dengan menggunakan Buluh atau akar. Ia membolehkan penyelam berada lebih lama dibawah air dengan tidak perlu menahan nafas dan teknik ini masih digunakan dizaman ini tetapi buluh dan akar sekarang telah digantikan oleh ‘snorkel tube’.
Antara Ciptaan awal pakaian menyelam
Sebelum itu ,Sekitar abad ke3 sm pula iaitu Ketika era Alexander the great satu system atau teknik menyelam yang agak lebih maju dalam zaman itu  telah ditemui yang mana sekarang teknik tersebut dipanggil sebagai teknik diving bell yang berkonsepkan seperti sebiji gelas ditelangkupkan didalam air dan didalam gelas tersebut mempunyai udara yang terperangkap dan boleh digunakan untuk bernafas.
Catatan yang ditemui mengenai Sistem diving bell pada kurun ke16. (kredit gmbr ATMO Int.)
Kemudian dicatatkan juga pada kurun ke16 (1691) Sistem diving Bell telah digunakan dengan cara lebih baik lagi tetapi didalam air yang cetek dan dalam masa yang singkat sahaja,sistemnya  telah diperbaiki dan digunakan oleh Edmund Halley seorang English dan rekod kedalaman yang diciptanya ialah 20 meter selama 1 ½ jam.Namun bukan itu sahaja rekod yang Berjaya dicatat oleh Edmund Halley,beliau juga Berjaya mencatat rekod sebagai orang pertama yang mendapat penyakit penyelam iaitu middle ear Barotrauma.

Pada pertengahan abad ke 18 iaitu sekitar tahun 1837  `standard rig’ atau juga dipanggil `standard diving dress’ telah dikeluarkan oleh Augustus Siebe yang juga dikenali sebagai `Father of Diving’ .

`Standard diving dress’ adalah alat yang berupa helmet besi yang disambungkan dengan baju getah dan udara pula dibekalkan dari permukaan.Dari ciptaan awal oleh Augustus Siebe inilah produk-produk baru dikeluarkan setiap tahun namun masih mengikut konsep asas ciptaan pertama itu.Dizaman sekarang teknik ini dipanggil `Surface supplied’ atau bekalan dari permukaan.

Pada tahun 1831 Self Contain equipment atau sekarang dikenali sebagai `SCUBA’ telah direka oleh seorang Engineer Amerika bernama Charles Camdert,Tetapi beliau tidak bernasib baik kerana beliau mati semasa menyelam dengan  peralatan yang diciptanya itu dalam sungai.

Manakala disebelah asia pula Jepun turut memainkan peranan dalam kemajuan teknik dan peralatan menyelam moden.Pada 1918 seorang warga jepun bernama Ohgushi telah mencipta satu Sistem yang agak maju yang dipanggil `system Independant Air Supply’  dan dipanggil `Ohgushi Peerless Respirator’ ianya adalah satu system dwiguna yang boleh digunakan untuk bekalan dari permukaan (surface supply) dan juga Alat pernafasan kandung sendiri (SCUBA).Penyelam akan bernafas melalui hidung manakala gigi digunakan bagi membuka atau menutup bekalan udara.
Mungkin ini yang dikatakan peralatan menyelam yang dicipta oleh Ohgushi.kredit gmbr internet.
Kemudian pada tahun 1933 seorang lelaki Perancis telah Berjaya menyelam menggunakan alat scuba yang menggunakan angin yang dimampatkan didalam balang namun begitu ciptaannya itu juga masih belum sempurna.
Ciptaan awal peralatan menyelam jenis SCUBA.
Sehinggalah pada tahun 1942 Jacques Cousteau seorang Komander dalam Tentera laut Perancis bersama dengan pembantunya juga seorang Enginer bernama Emile Gagnan telah membangunkan dan memajukan satu system yang dipanggil `Automatic Demand Valve’  yang mana perubahan kedalaman laut dan tekanan dari keadaan persekitaran tidak akan menjejaskan fungsinya. Dengan peralatan menyelam dan sistem yang direka oleh mereka itulah lalu Jacques Cousteau dan Emile Gagnan digelarkan sebagai bapa menyelam moden (father of modern diving).
Jacques Cousteau 
Dan sehingga sekarang peralatan-peralatan menyelam yang direka setiap tahun walaupun berubah dari segi rekabentuk  serta kecanggihan system keselamatan yang dipertingkatkan namun masih mengikut sistem asas yang direka oleh Jacques Cousteau dan Emile Gagnan itu.

Dari sudut ketenteraan pula sejarah menyelam dikatakan juga sudah bermula agak lama yang mana teknik penyusupan melalui bawah air telah digunakan lama dahulu sama ada hanya menggunakan teknik menahan nafas ataupun menggunakan peralatan yang dibuat dari kulit binatang untuk menyimpan udara bagi membolehkan penyelam bernafas dibawah air.

Antara maklumat yang menarik dalam sejarah awal penyelam perang berlaku sekitar tahun 500 sebelum Masehi semasa kempen peperangan dilaut diGreek Seorang tentera Greek Scyllis telah ditawan oleh Raja Parsi Xerxes I dan dibawa keatas kapal.Apabila mendapat tahu yang Raja Xerxes hendak menyerang ketumbukan tentera laut Greek beliau telah merampas sebilah pisau lalu terjun kedalam laut.Tentera Parsi tidak berjaya menemuinya selepas dicari dan menganggap yang beliau sudah mati lemas. Scyllis kemudian menimbulkan diri pada waktu malam dan berenang ke kapal-kapal tentera laut Parsi yang berlabuh lalu memotong tali-tali sauh mereka menyebabkan kapal-kapal tentera laut Parsi hanyut.Beliau kemudian berenang sejauh 15 Km balik kekapal tentera Greek bernama  Cape Artemisium.Dalam peristiwa  tersebut Scyliss sebenarnya telah menggunakan sejenis tumbuhan laut  yang berongga didalamnya  sebagai snorkel untuk bernafas dan bersembunyi  dibawah permukaan air selama beberapa jam sehingga disangka telah mati lemas.

Manakala sejarah menyelam moden sudut ketenteraan pula dikatakan bermula sebelum tahun 1918 lagi Dan direkodkan  dalam perang dunia pertama sekitar tahun 1918. Turut Dicatatkan dalam rekod pada masa itu Italy telah menggunakan penyelam sebagai `human torpedo’ untuk menenggelamkan kapal kapal perang Austria yang berlabuh di pelabuhan.Dikatakan Pada masa itu Itali telah pun mengunakan teknologi sistem `rebreather’ yang agak baik tetapi oleh kerana pada waktu itu adalah  waktu peperangan jadi peralatan-peralatan atau teknologi yang digunakan oleh pihak tentera  banyak yang dirahsiakan tentang kemajuannya hanya Negara-negara  yang terlibat dalam  peperangan sahaja yang tahu sejauh mana kemampuan pasukan penyelam mereka dan sejak bila sejarah pasukan penyelam mereka bermula.Namun ada juga ditemui beberapa fakta sejarah yang menceritakan perkembangan peralatan menyelam yang dikaitkan dengan unit-unit menyelam angkatan laut Negara tertentu.
-       Pada tahun 1903 hingga 1907 Professor Georges Jaubert, telah mereka  alat yang menghasilkan bahan yang boleh menyerap karbon dioksida dan meninggalkan oksigen.lalu dalam tahun 1909 Captain S.S. Hall, R.N., and Dr. O. Rees, R.N.,membangunkan peralatan pernafasan bagi melepaskan diri dari kapal selam menggunakan alat tersebut, Royal Navy menerima penambahbaikan tersebut.Tetapi ianya digunakan untuk menyelam diair cetek dan tidak pernah digunakan untuk menyelamatkan diri dari kapal selam

-       Seorang jurutera syarikat Drager iaitu Herman Stelzner telah mereka alat pernafasan rebreather yang mana Drager kemudian mengeluarkannya secara besar-besaran pada tahun 1912.Yang mana model rebreather jenis DM40 keluaran dragger telah digunakan oleh penyelam tentera Jerman dalam era Perang Dunia Kedua.

-       Sekitar tahun 30an Kelumpuk Pemanah ikan dilaut Mediteranean yang menggunakan `Rebreather Oksigen)  telah menarik perhatian Pasukan Tentera Laut Itali yang kemudian membangunkannya dan memajukannya bagi digunakan oleh pasukan penyelamnya yang dipanggil  Decima Flottiglia MAS.Kemudian pada 1941 Pasukan penyelam  tersebut  telah membuat serangan melalui bawah air dan Berjaya memusnahkan beberapa buah kapal British di Pelabuhan Alexandria.   

-       Manakala Tertangkapnya beberapa Penyelam Tentera Laut Itali bersama peralatan menyelamnya telah memberi ilham kepada Pasukan Penyelam Tentera laut British bagi membangunkan peralatan menyelamnya sendiri.Ciri-ciri Peralatan menyelam Tentera British kemudian didapati terdapat sedikit persamaan dengan peralatan menyelam tentera Itali.

-       Pada awal 1940 Dr. Christian J. Lambertsen telah membangunkan Peralatan menyelam rebreather untuk US Navy bagi kaedah peperangan bawah air. Dr. Christian J. Lambertsen juga menganjurkan kursus rebreather oxygen litar tertutup yang pertama di Amerika pada bulan May 1943.Tentera Laut Amerika menggelarkan beliau sebagai  "the father of the Frogmen".

-       1944 Pasukan pemusnah bawah air Amerika dan Penyelam British bekerjasama dalam Operasi Bersama memusnahkan periuk api bawah air bagi membuka laluan dalam `Operasi Pendaratan Normandy’ ketika Perang Dunia kedua.

Penyelam Royal Navy pada tahun 1945 
Sejak zaman dahulu hingga kini aktiviti menyelam masih lagi relevan dengan peredaran zaman menyaksikan teknik-teknik dan peralatan menyelam juga turut berubah dari semasa kesemasa. 



Next Entri 1/10/2014
Tujuan Menyelam  

2 comments:

Adakah tuan pernah mendapat latihan daripada unit kopaska?sebab pernah nampak tuan memakai baju unit tersebut....


Tak Pernah...
Baju kopaska tu punyai sejarah dan cerita menarik tentangnya & biarlah Rahsia..

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan