Kalau tak baca entri lepas mesti tak faham ape yg aku tulis ni sebab ceritanya kat tengah-tengah.
Selepas Kabel yang telah di baiki dan disambungkan bahagian yang putus atau rosak dengan bahagian kabel yang baru ia kemudiannya diturunkan kedasar laut semula.Selepas diturunkan penyelam akan membuat selaman dan menandakan dimana-mana bahagian didasar laut tersebut kedudukan kabel yang tergantung atau tidak terletak betul-betul dilantai laut akibat dari keadaan permukaan laut yang tidak rata.
|
Beginilah rupa lukisan Penyelam tentang kedudukan dan keadaan kabel dilantai laut.Semasa ini juga surveyor akan menandakan dengan tepat didalam GPS kedudukan kabel yang tergantung itu. Ganas diver ni sampai papan slate untuk melukis ni pun pecah-pecah. |
|
surveyor sedang menandakan dengan tepat didalam GPS kedudukan kabel yang tergantung itu. |
|
|
Keadaan kedudukan joint box selepas diturunkan kelantai laut |
|
Palet-palet karung simen sebelum diturunkan kelaut |
|
Palet karung simen diturunkan keair dari atas barge menggunakan kren |
|
Penyelam akan memantau palet diturunkan dan memastikan kedudukannya diletakkan hampir dengan kabel yang berada dilantai laut |
Selepas mengenalpasti kawasan-kawasan
tersebut, karung-karung yang berisi simen kemudian akan diturunkan disitu dan
akan disusun oleh penyelam bertujuan bagi menyokong bahagian bawah kabel
tersebut dan juga dibahagian tepinya.
|
Jika tidak menggunakan kren karung-karung simen diletakkan diatas bot kecil dan diturunkan secara manual oleh penyelam yang lain |
Semasa proses ini biasanya penyelam
hanya akan menyelam dari bot kecil sahaja.Selepas selesai karung-karung simen
diletakkan ditempat yang ditetapkan maka sekali lagi penyelam akan turun untuk
mengambil gambar dan video keadaan kabel tersebut selepas selesai kerja bagi
tujuan rekod.Jika `client` berpuas hati maka kerja untuk fasa seterusnya akan
dijalankan pula.
|
Beginilah keadaan joint box selepas ditimbun dan dikepung dengan karung-karung simen bagi memberi kestabilan kedudukannya.F2R 2nd JB itu bermaksud Feeder 2 Red ,joint box yang kedua. |
|
Beginilah keadaan kabel yang tergantung selepas diletakkan karung-karung simen dibawahnya bagi menyokong kedudukannya agar tidak patah dan merosakkan kabel tersebut. |
|
Lagi kedudukan karung-karung simen dibawah kabel yang tergantung. |
|
Penyelam terjun dengan kameranya untuk mengambil gambar keadaan kabel selepas diletakkan karung-karung simen padanya |
Semasa menyelam dari bot kecil ini
bot kami akan diapit dan dijaga oleh beberapa lagi buah bot kecil dan juga bot
penunda yang lebih besar dari bot kami kerana kawasan ini adalah laluan yang
sibuk bagi kapal-kapal besar.Setiap buah bot mempunyai alat hubungan dan boleh
berkomunikasi terus dengan pihak berkuasa yang memantau laluan kapal
ini.Kapal-kapal besar yang melalui laluan ini akan dilencongkan sedikit
perjalanan mereka agar menjauhi kawasan menyelam kami.
|
Sebuah Kapal kontena yang besar sedang melalui kawasan yang sangat hampir dengan penyelam bekerja. |
Begitulah kerja-kerja membaiki kabel ini berjalan.Selepas habis kesemua proses lalu diulang
semula proses yang sama untuk kabel yang lain pula.
Next Entry 31.08.2013 Merdeka weii....
0 comments:
Post a Comment