14 April 2010
Aku naik job kedua untuk tahun 2010.Subuh-subuh hari lagi aku sudah terbang ke Kota Kinabalu.Sampai di Kota Kinabalu terus Chek in di Shang Ri la hotel di bandaran Berjaya selepas itu selama 3 hari hanya duduk dihotel makan,tido dan internet sahaja aktiviti ku.Rakan-rakan diver yang lain tak tau menghilang kemana.Aku hanya keluar dari bilik apabila lapar sahaja.Bila dah kenyang aku kembali mengadap lap top ku sama ada berintenet ataupun menulis.
Pada hari keempat baru kami dihantar naik ke `barge’ yang bernama Promoter 12.Barge ini kecil sahaja kerana kami buat kerja dikawasan air cetek dekat dengan pantai jadi hanya gunakan barge yang kecil sahaja kerana barge yang besar tidak boleh hampiri kawasan pantai.Barge sudah berada dilokasi.Kali ini ialah projek `post lay threnching’ di Gumusut Kakap.Trenching ialah proses menanam atau menimbus saluran paip yang baru dipasang dari darat ketengah laut dan Kami bermula betul-betul dari tepi pantai di dalam Daerah Papar.
Gambarajah kasar `trenching barge’
Mula-mula mesin yang dipanggil `sled machine’ akan diletak diatas pipeline yang berada didalam air.kemudian mesin tersebut akan bergerak terus kehadapan perlahan-lahan mengikut pipeline tadi sambil menggali tanah disebelah kiri dan kanan pipeline tadi menggunakan air bertekanan tinggi.Bahagian yang digali adalah sedalam 3 meter dari paras asal lantai laut atau dipanggil `natural sea bed’.Proses inilah yg dipanggil trenching.Ini bertujuan supaya pipe line tadi berada didalam trench tersebut yang mana selepas beberapa hari pipeline tadi akan terkambus sendiri selepas beberapa kali proses air pasang surut.Tujuan mengambus pipeline tersebut adalah bagi mengelakannya dari rosak akibat aktiviti menangkap ikan atau lain-lain aktiviti dilaut yang mana kadang-kadang pukat ikan atau sauh bot boleh merosakan pipeline tersebut.Apabila ini berlaku maka akan mengakibatkan kerugian berjuta-juta ringgit dan perbelanjaan yang besar terpaksa dikeluarkan untuk membaikinya.
Sled machine sebelum ditenggelamkan kedalam air
Gambaran grafik kedudukan sled machine dan pipeline didalam air
Semasa proses trenching ini berjalan selang beberapa jam diver akan dihantar turun bagi memeriksa kedalaman trench,memastikan yang sled machine bergerak betul-betul mengikut saluran paip dan juga untuk membersihkan sampah sarap atau lain-lain halangan yang menyekat kelancaran mesin sled.
Oleh kerana projek ini dikawasan pantai dan airnya tak dalam jadi operasi diving dijalankan dari bot kecil sahaja yang biasanya digunakan untuk aktiviti scuba diving tetapi kami tetap menggunakan system surface supply juga.Dan aktiviti menyelam dijalankan hanya diwaktu siang sahaja.Oleh kerana client kami kali ini adalah Shell jadi peraturan adalah sangat ketat terutama yang melibatkan keselamatan,dan Shell menetapkan untuk projek ini malam tidak boleh diving sebab itu kami hanya diving siang hari sahaja.
bot kecil yang kami gunakan untuk menyelam
Diving Supervisor sedang kendalikan selaman dan sedang berkomunikasi dengan penyelam yang berada didalam air
Standby diver sentiasa bersedia semasa diver 1 berada didalam air bekerja...hi hi hi (Baiik punya S/By)
Secara peribadi bagi aku job ini agak menyeronokan dan meng`enjoykan’ kerana tidak teruk,tidak tertekan dan satu pelajaran baru bagiku kerana ini kali pertama aku buat job trenching.Supervisor pula tidak menyakitkan hati dan rakan-rakan diver yang ada semuanya otai-otai yang ok jadi kerja pun enjoy.
5 Mei 2010 Projek trenching dilokasi Gumusut Kakap siap.6 Mei 2010 keluar dari lokasi naik kedarat dan siap-siap untuk dipindahkan kelokasi lain pula kerana kontrak 60 hari aku masih `valid’dan kebetulan pula ada lokasi lain yang memerlukan diver tambahan....
Aku naik job kedua untuk tahun 2010.Subuh-subuh hari lagi aku sudah terbang ke Kota Kinabalu.Sampai di Kota Kinabalu terus Chek in di Shang Ri la hotel di bandaran Berjaya selepas itu selama 3 hari hanya duduk dihotel makan,tido dan internet sahaja aktiviti ku.Rakan-rakan diver yang lain tak tau menghilang kemana.Aku hanya keluar dari bilik apabila lapar sahaja.Bila dah kenyang aku kembali mengadap lap top ku sama ada berintenet ataupun menulis.
Pada hari keempat baru kami dihantar naik ke `barge’ yang bernama Promoter 12.Barge ini kecil sahaja kerana kami buat kerja dikawasan air cetek dekat dengan pantai jadi hanya gunakan barge yang kecil sahaja kerana barge yang besar tidak boleh hampiri kawasan pantai.Barge sudah berada dilokasi.Kali ini ialah projek `post lay threnching’ di Gumusut Kakap.Trenching ialah proses menanam atau menimbus saluran paip yang baru dipasang dari darat ketengah laut dan Kami bermula betul-betul dari tepi pantai di dalam Daerah Papar.
Mula-mula mesin yang dipanggil `sled machine’ akan diletak diatas pipeline yang berada didalam air.kemudian mesin tersebut akan bergerak terus kehadapan perlahan-lahan mengikut pipeline tadi sambil menggali tanah disebelah kiri dan kanan pipeline tadi menggunakan air bertekanan tinggi.Bahagian yang digali adalah sedalam 3 meter dari paras asal lantai laut atau dipanggil `natural sea bed’.Proses inilah yg dipanggil trenching.Ini bertujuan supaya pipe line tadi berada didalam trench tersebut yang mana selepas beberapa hari pipeline tadi akan terkambus sendiri selepas beberapa kali proses air pasang surut.Tujuan mengambus pipeline tersebut adalah bagi mengelakannya dari rosak akibat aktiviti menangkap ikan atau lain-lain aktiviti dilaut yang mana kadang-kadang pukat ikan atau sauh bot boleh merosakan pipeline tersebut.Apabila ini berlaku maka akan mengakibatkan kerugian berjuta-juta ringgit dan perbelanjaan yang besar terpaksa dikeluarkan untuk membaikinya.
Semasa proses trenching ini berjalan selang beberapa jam diver akan dihantar turun bagi memeriksa kedalaman trench,memastikan yang sled machine bergerak betul-betul mengikut saluran paip dan juga untuk membersihkan sampah sarap atau lain-lain halangan yang menyekat kelancaran mesin sled.
Oleh kerana projek ini dikawasan pantai dan airnya tak dalam jadi operasi diving dijalankan dari bot kecil sahaja yang biasanya digunakan untuk aktiviti scuba diving tetapi kami tetap menggunakan system surface supply juga.Dan aktiviti menyelam dijalankan hanya diwaktu siang sahaja.Oleh kerana client kami kali ini adalah Shell jadi peraturan adalah sangat ketat terutama yang melibatkan keselamatan,dan Shell menetapkan untuk projek ini malam tidak boleh diving sebab itu kami hanya diving siang hari sahaja.
Secara peribadi bagi aku job ini agak menyeronokan dan meng`enjoykan’ kerana tidak teruk,tidak tertekan dan satu pelajaran baru bagiku kerana ini kali pertama aku buat job trenching.Supervisor pula tidak menyakitkan hati dan rakan-rakan diver yang ada semuanya otai-otai yang ok jadi kerja pun enjoy.
5 Mei 2010 Projek trenching dilokasi Gumusut Kakap siap.6 Mei 2010 keluar dari lokasi naik kedarat dan siap-siap untuk dipindahkan kelokasi lain pula kerana kontrak 60 hari aku masih `valid’dan kebetulan pula ada lokasi lain yang memerlukan diver tambahan....
0 comments:
Post a Comment