Dunia Commercial Diver



Ramai orang tau Menyelam antara aktiviti sukan yang menyeronokkan kerana dapat menikmati keindahan dasar laut dan seolah-olah berada didalam satu dunia yang lain yang sangat indah.
Bagi penyelam komersial terlatih dan orang yang mahir tentang perubatan menyelam pula mempunyai pendapat berbeza.Mereka menganggap yang berada dibawah air sama ada untuk beriadah atau melakukan kerja adalah secara otomatik mendedahkan diri terhadap risiko-risiko berkaitan menyelam sebaik sahaja penyelam meninggalkan permukaan.

Entri kali ini aku rasa nak bercerita tentang penyakit berkaitan menyelam pula.Sebab dah banyak yang aku cerita tentang kerja menyelam so kali ini cerita tentang penyakitnya pula.Sebelum ini aku pernah menulis dengan panjang lebar tentang penyakit penyelam didalam majalah Perajurit terbitan awal tahun 2013 tapi kali ini aku ringkaskan ia untuk tatapan pembaca agar tidak bosan.

Ramai orang hanya tau menyelam itu  sesuatu yang menyeronokan.tetapi orang tak tau sebenarnya ianya merbahaya jika tidak dilakukan dengan betul atau jika melanggar peraturan-peraturan yang telah ditetapkan.

Seseorang penyelam semasa dibawah air adalah terdedah kepada tekanan persekitaran.Semakin lama sesuatu selaman atau semakin dalam penyelam pergi maka tekanan semakin kuat.Ini akan menghasilkan gas lengai didalam tisu tubuh badan penyelam itu.Sebelum boleh timbul dipermukaan gas-gas lengai yang terhasil tadi perlu dilepaskan dan dineutralkan semula dan prosesnya adalah perlahan dan berperingkat.Jika ia tidak dilepaskan atau dineutralkan semula ianya boleh menyebabkan penyelam yang terdedah kepada tekanan tadi mendapat penyakit dekompressi  atau lebih teruk lagi mendapat penyakit gas Emboli .

Cara biasa yang perlu dilakukan adalah dengan naik kepermukaan secara perlahan-lahan atau berperingkat-peringkat.Apabila seseorang penyelam naik terlalu laju atau tidak membuat hentian berperingkat maka gas-gas lengai tadi tidak dapat dilepaskan sepenuhhnya jadi kebarangkalian untuk mendapat penyakit dekompressi atau gas emboli adalah tinggi.

Penyelam yang mengambil ubatan tertentu dan penyelam yang mengambil minuman keras sebelum menyelam juga terdedah kepada risiko mendapat penyakit penyelam,ini kerana tekanan didalam laut memberi tindak balas pada ubat atau minuman keras yang berada didalam sistem badan dan seterusnya memberi kesan sampingan terhadap penyelam tersebut.

Penyelam yang mempunyai sejarah mendapat penyakit penyelam sebelum ini juga mempunyai risiko lebih tinggi untuk mendapat menyakit penyelam lagi berbanding dengan penyelam yang tidak pernah mendapat penyakit penyelam.

Rekod statistik lama mencatatkan terdapat 800 hingga 1000 kes  penyelam  yang mendapat penyakit penyelam (DCS) dan dengan   80 hingga 100 kes  kematian setahun.

Rekod juga mencatitkan Nisbah perbezaan kemalangan menyelam antara selam rekreasi dan selam komersial juga adalah tinggi iaitu sebanyak 30 pada selam rekreasi manakala sifar bagi selam komersial .Walaupun aktiviti selam komersial biasanya melibatkan kerja-kerja yang berat dibawah air dan dalam keadaan yang gelap serta ekstrem tetapi oleh kerana dalam aktiviti selam komersial Industri minyak dan gas faktor keselamatan sangat dititik beratkan yang mana protocol dan prosedur yang ketat perlu dipatuhi dan disahkan sebelum sesuatu operasi selaman boleh dijalankan menjadikan statistik kemalangannya lebih rendah.
Seorang penyelam yang disyaki mendapat penyakit penyelam sedang menjalani terapi rawatan hiperbarik oksigen didalam hyperbaric chamber diatas kapal yang menjalankan kerja-kerja menyelam.Rawatan yang diberikan segera sebaik sahaja mendapat aduan akan memulihkan penyelam dengan cepat.(foto koleksi Peribadi)

Dibawah ini adalah senarai penyakit-penyakit yang sering menimpa penyelam dan penyakit menyelam yang paling bahaya sekali lalah:-

1.BAROTRAUMA-“Kerosakan tisu pada organ yang mengandungi udara disebabkan oleh perubahan pada tekanan persekitaran”
        Barotrauma of Ascent (Barotrauma menaik)
        Barotrauma of Descent  (Barotrauma menurun)
        Middle Ear Barotrauma (Barotrauma telinga tengah) – Paling kerap
        Pulmonary Barotrauma (Barotrauma Paru-Paru) – Paling bahaya
        ARTERIAL GAS EMBOLISM
        MEDIASTINAL  EMPHYSEMA
        PNEUMOTHORAX
        SUBCUTANEOUS
        EMPHYSEMA
        Sinus Barotrauma (Barotrauma Sinus)
        Facemask (or facial) Barotrauma
        Tooth (or dental) Barotrauma
        Gastrointestinal Barotrauma

2. DECOMPRESSION SICKNESS-Ia terjadi akibat “outgassing” (pelepasan gas lengai yang larut dalam badan) yang tidak cukup.
3. Nitrogen Narcosis-Tindakbalas Nitrogen dalam system badan terhadap tekanan.
4. Hypoxia-disebabkan oleh kekurangan kandungan oksigen dalam gas pernafasan  
5. Carbon Dioxide Toxicity-Keracunan Karbon Dioksida(= Hypercapnia)
6. Karbon Monoksida (CO) –udara tercemar
7. Oxygen Toxicity -(Keracunan Oksigen)
8. Lemas dan Hampir Lemas
9. Heat Stress – (Hyperthermia) Peningkatan haba lebih dari keupayaan badan menghilangkan haba.
10.  Hypothermia -kehilangan haba dari badan penyelam lebih cepat dari haba yang dihasilkan.
11. Hidupan laut merbahaya
12. Dysbaric Osteonecrosis-Kerosakan atau kematian tisu tulang  akibat tekanan tinggi ke atas badan.
13. High Pressure Nervous Syndrome-Penyakit terjadi apabila gas helium digunakan semasa menyelam paras dalam. 
14. Otitis Externa-Otitis externa (swimmer’s ear) ialah jangkitan pada external auditory canal. -
15. Salt Water Aspiration Syndrome-(Sindrom Tersedut Air Masin) Tersedut kabus air masin sewaktu menyelam.
16.  Letupan Dalam Air


Penyakit dalam senarai no 1,2,4,5 & 6 perlu dirawat dengan rawatan Terapi Hiperbarik Oksigen untuk memulihkan pesakit/penyelam semula.Rawatan ini dijalankan didalam Chamber hiperbarik seperti yang aku pernah cerita dalam entri no 53-Hyperbaric Oksygen Teraphy (HBOT) sebelum ini.

Kalau yang tergolek didalam chamber memang akibat penyakit menyelam tapi kalau yang tergolek dan bergelimpangan diluar chamber macam ni  juga termasuk kategori penyakit penyelam yang tidak rasmi iaitu `tidur dimana-mana sahaja kalau takde kerja' rawatannya hanya lelapkan mata sahaja.
Akhir kata kepada semua rakan-rakan dan pembaca yang bergelar diver sama ada diver rekreasi atau diver komersil dan juga rakan-rakan yang bekerja sebagai Driver, Entri ini diakhiri dengan ucapan nasihat.

Think Safety,Dive Safely..
Think Safety, Drive safely...
Don`t drink and Dive..
Don`t drink and Drive....ok....

Me,Abang Leman.
aka Spy Leman




Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here