Dunia Commercial Diver




Dalam kursus peringkat ini kami dilatih bekerja dibawah air menggunakan peralatan berat seperti alat-alat hidrolik, alat-alat pneumatic, melakukan tugas-tugas pemeriksaan yang lebih teliti, memasang paip dibawah air dari yang kecil hingga yang besar, mengangkat beban dibawah air menggunakan `lift bag’ dari yang kecil hinggalah yang berat lebih 1 tan. Turut diajar ialah `under water cutting & welding’. Dan tidak ketinggalan juga latihan wajib iaitu `rescue diver drill in surface supply’.

Latihan memotong diatas darat menggunakan `Broco thermal cutting’ dilakukan terlebih dahulu sebelum latihan didalam air dijalankan.

Antara peralatan berat yang kami gunakan ialah `jack hammer’ gunanya untuk memecah batu.`impact wrench’ gunanya untuk mengetatkan skru pada paip,`chain saw’ untuk memotong kayu dalam air,`driller’ untuk menebuk lubang pada permukaan logam,`angle grinder’ untuk mengikis dan memotong dan beberapa peralatan lain lagi.


Menggunakan `under water chain saw’ hidrolik


Latihan memasang paip dibawah air.

Diperingkat awal kami akan menjalani latihan bekerja dibawah air di sungai yang ada dibelakang sekolah dikedalaman 12 meter lama-kelamaan beransur-ansur ke tempat yang lebih dalam lagi di Swan River sehingga mencapai 30 meter. Manakala `bottom time’ pula sehingga melebihi 2 jam pada satu-satu masa. Namun begitu waktu yang berlalu tidak terasa kerana sibuk belajar dan bekerja dibawah air.Kadang-kadang sesuatu tugasan itu Berjaya disiapkan awal dari `bottom time’ maksimum tetapi kami tetap tidak dibenarkan naik malah jurulatih akan mengarahkan kami melakukan semula kerja-kerja tersebut berulang kali sehingga cukup waktu untuk naik.Diantara tujuan kami disuruh melakukannya berulang-ulang adalah bagi memahirkan kami melakukan kerja dibawah air dan juga supaya kami tidak terkena `hiportermia’ akibat kesejukan melampau.

Menggunakan `driller’ tenaga hidrolik

Jurulatih juga akan berkata `very good’ jika diver melapurkan yang `visiblity’ air sangat teruk. Katanya jika dah bekerja nanti kami tidak akan kekok dengan air yang gelap. Tetapi jika `visiblity’ pada hari itu elok jurulatih akan menampalkan pita pelekat di hadapan `face mask’ yang dipakai maka kami akan bekerja dibawah air dalam keadaan meraba-raba seperti orang buta kerana tidak nampak apa-apa. Kadang-kadang melucukan juga apabila 2 orang diver dibawah air berlanggar sesama sendiri dan masing-masing terkejut. Bagi kami yang berada diatas bot akan ketawa kerana lucu apabila mendengar melalui panel komunikasi apabila diver dibawah air menjerit dan terkejut lalu mencarut berbagai perkataan. Bagi mat saleh kalau tak mencarut tak sah..kalau mereka bercakap 3 minit sekali pasti mencarut, lama-lama aku dah lali dengan keadaan tu. Tapi yang bagusnya mereka tak pernah mencarut pada kami 3 orang melayu ni.

Aku rasa sangat seronok sekali dengan pelajaran baru ini. Rasa macam dah jadi `professional diver’ je walaupun baru dalam kursus. Latihan dalam peringkat ini juga agak memenatkan bagiku lebih-lebih lagi apabila masuk bulan Ramadhan. Walaupun berpuasa tapi aku tetap `control macho’, mesti kena steady dan tak boleh tunjuk letih. Lebih-lebih lagi semangat tinggi nak jadi `commercial diver’ jadi semua penat lelah bagaikan tak terasa.

Pada penghujung musim sejuk disini waktu siangnya lebih panjang dari malam jadi kami berpuasa lebih lama dari di Malaysia.Waktu bersahur sekitar pukul 3.30 pagi kerana pukul 5 pagi sudah cerah.Selesai kelas jam 5 petang kami bergegas balik kerumah kerana nak masak untuk berbuka puasa pula. Waktu berbuka sekitar pukul 6.30 petang. Kadang-kadang kami cuma panaskan lauk semalam. Dikawasan kami tinggal di `Orelia Avenue’ ini ada beberapa keluarga melayu yang berasal dari Malaysia dan ada yang telah menetap disini lebih 20 tahun.Di waktu malam kadang-kadang ada jiran bangsa melayu yang perihatin akan menghantar makanan kerumah bujang kami untuk bersahur esok.Walaupun berjiran tapi jarak dengan rumah kami lebih kurang 3 km atau lebih dan masjid yang paling hampir dengan rumah kami pula ialah 8 km.

Kadang-kadang pada hari Sabtu malam minggu Nasir akan pergi diving menangkap ketam di Sungai Swan. Dan biasanya beliau akan membawa balik sekitar 20 ekor ketam bunga yang segar. Isinya padat dan sungguh sedap, memang menyelerakan sekali berbuka puasa dengan ketam segar.

Di sebelah malam ialah waktu untuk mengulang kaji pelajaran subjek dari bulan pertama juga akan diulang kaji kerana ujian bertulis setiap minggu masih lagi terdapat soalan-soalan dari pelajaran teori ADAS Part 1 dan jurulatih juga beritahu yang peperiksaan akhir Part II nanti turut diselitkan subjek teori yang telah diajar bulan lepas. Walaupun keletihan dengan latihan yang berat-berat disiang hari tapi malam hari terpaksa juga mengulangkaji kerana kami tidak mahu gagal dalam peperiksaan akhir nanti. Selepas mengulangkaji selama 2 jam kami terus masuk tidur awal. Biasanya kami akan terus tertidur sebaik sahaja meletakan kepala ke bantal kerana terlalu letih.

Selain dari mesti memahirkan diri dan faham dengan sistem `surface supply’ kami juga diwajibkan supaya mahir dan faham dengan formula-formula dan matematik jadual selaman bagi menjamin keselamatan setiap selaman. Dalam sibuk-sibuk tak sedar yang kami dah sampai ke penghujung bulan kedua dan peperiksaan akhir ADAS Part II pun tiba, dengan penuh perasaan gementar aku dan Rashid menjawab semua soalan berdasarkan pemahaman kami. Bagi soalan yang kami tak tau nak jawab dalam bahasa inggeris kami hentam je tulis dalam bahasa Malaysia, asalkan ruang jawapan itu tidak dibiarkan kosong. Walaupun ditulis jawapan dalam Bahasa Malaysia tapi jurulatih tau apa yang kami tulis itu adalah jawapan berkaitan atau benda lain yang kami tulis kerana mereka berpengalaman mengajar Tentera Laut kita selama 3 tahun.

Seminggu selepas itu keputusan peperiksaan akhir pun keluar dan kami lulus dengan jayanya peringkat kedua ini...senyum.......


Bersambung akan datang peringkat
`ADAS Part III 50 Meter’ & Chamber Operator......


2 comments:

Spy Leman,
Bestnye boleh jawab dalam bahasa Melayu.. hehehe..

Boleeh....Gua dah Kow Tim itu cikgu....
ha ha ha ha ha ha ha

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan