Dunia Commercial Diver



Entri khas buat teman-teman seperjuangan....
Resahnya aku dalam pemikiran mengenangkan tentang perjuangan dibumi bergolak Sabah yang menjadi sebahagian dari tanah air tercinta ini.Ia dibumi yang sama aku pernah berjuang lebih sedekad yang lalu menentang musuh yang hampir sama.

Tatkala garapan ini kucoretkan aku dalam keadaan penuh rasa AMARAH,RESAH,SEDIH dan MEMBARA dengan semangat ingin kembali berjuang bersama rakan-rakan seperjuangan yang lain...
Rasa seperti ingin kutinggalkan semua kerjaya dan urusan dunia ini untuk kembali memikul senjata semula dan menghapuskan semua musuh durjana.


Aku masih mampu dan masih  berbahaya seperti dulu.Semangatku tidak pernah luntur malah lebih tinggi dari yang pernah ada sebelum ini.Andai dipanggil oleh pertiwi pasti aku kan pergi tanpa fikir yang panjang dan tanpa ulah berhelah.
Darah pejuang ini mendidih-didih tak tau kapan redanya..
Semangat juangku terlalu membara tak tau kapan sejuknya..
Amarahku teramat sangat tak tau kapan akan hilangnya...

Aku semakin sedar yang aku sebenar-benarnya berjiwa pejuang bukan berjiwa penyelam.
Dilautan ini hanya sekadar persingahan kerjaya yang sementara diwaktu aman..

Diwaktu bergolak begini jiwa dan hatiku ada disana didalam peperangan itu...didalam pertempuran itu .Didalam tidur saban malam yang tak lena itu seringkali Roh ku terbang ke bumi bergolak itu berjuang bersama rakan-rakan pejuang yang lain.Sedih sungguh rasa hatiku melihat anak-anak yang menjadi yatim,isteri yang menjadi balu,pasukan yang kehilangan anggotanya,negara yang kehilangan para pejuang,ibu bapa yang kehilangan anak,abang dan kakak yang kehilangan seorang adik,adik-adik yang kehilangan seorang abang dan rakan-rakan yang kehilangan kawan.
Seorang pejuang tetap seorang manusia biasa yang bisa mengalirkan air mata mengenangkan seorang sahabat yang gugur dimedan juang...
Memang mereka dibayar gaji untuk menjalankan tugas itu tetapi berapa ramai yang sanggup mati seperti mereka.Sekurang-kurangnya gugur mereka ditangisi kebanyakkan warganegara dan gugur mereka untuk Ugama dan Negara.Kalaupun tak sanggup berjuang seperti mereka janganlah dicaci dan dihina mereka yang telah pergi itu.Hargailah apa yang telah mereka korbankan.Hormatilah ahli keluarga mereka seperti mana kita mau orang lain menghormati kita dan ahli keluarga kita.

Ketika mereka tidur dihutan....dimana tidur kita?
ketika mereka memeluk senjata dalam lena yang sebentar....tidur kita dipeluk siapa?
ketika mereka mengikat perut dalam siaga....hari ini apa menu kita dan direstoran mewah mana?
ketika mereka berteman nyamuk dan unggas dihutan...dengan  siapa kita berpeleseran?

Ketika jiwa mereka menanti dalam resah kelibat musuh durjana...kita bergelak ketawa dan bergurau senda dengan siapa? dan berapa kerap kita mendoakan untuk mereka?...Pernahkah terlintas difikiran kita sewaktu menjamah hidangan didepan mata lalu bertanya ``apa yang para pejuang itu makan agaknya? Sudah makan kah mereka?”
pernahkah kita terfikir adakah khusyuk solat mereka di medan juang itu...sedangkan sesetengah dari kita sendiri mengabaikan tiang agama itu...

Ketika sesetengah dari kita memimpin anak-anak sendiri kesekolah atau membeli belah....siapa yang membela anak-anak mereka ? Siapa yang akan mengambil dan menghantar anak-anak mereka kesekolah dengan penuh rasa kasih dan cinta seorang bapa...
Renung-renungkanlah....

Lihatlah wajah suci anak-anak pejuang yang telah gugur ini dan bayangkan dimalam hari mereka mencari dan memanggil-manggil ayah mereka.
Jika tidak dapat membantu didalam perjuangan itu pun cukuplah sekadar panjatkan doa buat mereka...
Jika terlalu benci kepada para pejuang semua sehingga tidak ingin mendoakan mereka sekalipun janganlah dihina mereka...
Apa perasaan para penghina andai yang menyiram pusara itu ahli keluarga mereka adakah mereka masih akan menghina?? 
kerana tanpa mereka yang berjuang untuk keamanan itu para penghina sekelian tidak akan duduk dalam selesa untuk melontarkan hinaan-hinaan itu kerana jika dalam peperangan para penghina inilah yang akan bertempiaran lari lebih dahulu dengan najis bertaburan didalam seluar .

Kepada mereka-mereka 'berkenaan' yang begitu angkuh bercakap dilayar maya sehingga ada yang sanggup menggelarkan para pejuang dan wira-wira negara ini sebagai 'Anjing Kerajaan', mereka seharusnya berdiri didepan cermin dan menilai sendiri siapakah diri mereka sebenarnya.Apa sumbangan mereka. Tuhan mengurniakan  akal dan fikiran untuk berfikir sebelum mengeluarkan apa-apa bicara. Itulah bedanya antara haiwan  dan manusia. Jika tidak dapat berfikir sebelum berbuat demikian, maka mereka sebenarnya lebih rendah tarafnya dari HAIWAN....

Lihatlah air mata anak itu....Manusia yang menghina pejuang yang gugur adalah kerana hatinya yang lebih hina dari HAIWAN... 
Surat At-Taubat ayat 38 dan 41
Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya bila dikatakan kepadamu : “Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah” kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal keni’matan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) diakhirat hanyalah sedikit.

 At-Taubat ayat 111
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.

Ali Imron ayat 169
Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.

Buat yang gugur dimedan juang...

إنا لله وإنا إليه راجغعو 


Alfatihah Kuhadiahkan...

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـٰلَمِين
ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
مَـٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
ٱهْدِنَا ٱلصِّرَ ٰط ٱلْمُسْتَقِيمَ
صِرَ ٰطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ

 BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

"Allaahumma anta 'adhudii
wa nashiirii
wa bika ajuulu
wa bika uqaatilu

Ya ALLAH,Engkaulah penolong mereka( pejuang-pejuang malaysia)
dan pembela mereka, demi Engkau mereka berjuang, demi Engkau mereka mengempur musuh dan  demi Engkau mereka berperang..Ya Allah.Ya Hayyul,Ya qayum... selamatkan lah mereka berikan lah mereka kekuatan ,keimanan ketahanan dan  janganlah meninggalkan mereka walau sesaat jua pun.."

ya Allah ya tuhan kami..Tuhan yg maha pemurah lagi maha pengasih..Tuhan sekalian alam..Tuhan yg menguasai kerajaan langit dan bumi..kau rahmatilah pejuang-pejuang negara kami yg sedang berjuang,sematkanlah semangat serta selamatkanlah mereka dari mara bahaya, seandainya ada yg gugur dikalangan mereka,syahidkanlah ya Allah..jua jadikanlah apa yang berlaku hari ini sebagai iktibar kepada semua rakyat malaysia supaya lebih menjaga keamanan dan bersatu..ya Allah ku pohon padamu dengan linangan airmata yang penuh keikhlasan..


                                                             BERET MERUN
                                                 `TANGKAS BANTERAS GANAS'.

Aku Pejuang.









5 comments:

Poseidon Shield said... March 5, 2013 at 7:09 PM  

baca separuh jln je.. sejak beberapa minggu lepas tengok gambar pun dh x tertahan air mata ni.
dlm gambar pertama tu tiba2 perasan ayah sy d situ..
Thank you MBW !

Thank you for the beautiful entry. Alhamdulillah, masih diberi peluang menyatakan rasa syukur.

Beruntung para pejuang negara dan agama yg redha dgn urusan jual beli ini.

Semoga Allah lindungi dan pelihara kita semua. Allahumma Amin..

moga2 wira kt x patah semangat dan terus berjuang walaupun dicaci oleh "mereka"...

salam,,boleh tlong citer kan details psal job commercial diver nie x ?
dpt assgnment tajuk nie..
harap2 boleh tlong erk

Terima kasih atas komen2 menyokong para pejuang

polkadot pinkz- sila lihat emel add blogger yg tertera di sebelah kiri blog dan tinggalkan pesanan serta butiran di emel

Time


Get your own Digital Clock

Followers

Aku..

(Sesungguhnya masa depan kita atau org lain tidak kita ketahui melainkan semuanya adalah didalam pengetahuan ALLAH SWT jua. ) Ini adalah sebuah kisah atau cerita-cerita yang membosankan mengenai kehidupanku sebagai seorang penyelam komersial dalam industri Minyak & Gas.Kepada yang pertama kali masuk blog ni eloklah baca dari entri pertama baru bole faham blog ini sbnrnya...sama mcm kita tgk movie kalau tiba2 je dah kat tgh2 mesti tak faham. kemudian kita terus andaikan yang citer tu tak best.....Anggaplah Tuan/Puan sedang membaca sebuah novel realiti.walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kerana Tuan/Puan sudi melayan blog `Cap Ayam' aku ni.Hidup sebagai pelaut seperti aku bersesuaian benar dengan ayat dari surah dibawah.

Dialah yang menundukan lautan (sehingga boleh dilayari dipermukaannya atau diselami didasarnya) Supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut dan dapat pula mengeluarkan daripadanya perhiasan untuk kamu memakainya.Engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan supaya kamu dapat mencari rezeki daripada limpah kurnianya mudah-mudahan kamu bersyukur.

AL NAHL ayat 14.

Cari di Facebook (FB)
ronin newg



ok peace....
( Untuk stori bergambar sila layari melalui engine carian mozila firefox atau google chrome,kerana entah dimana silapnya internet explorer hanya menyiarkan stori tanpa gambar )

Sila Ikuti Kisah Ini Melalui Panduan Bacaan



















Radio Online

Radio Online
Klasik Nasional FM

Panduan Bacaan

Top Commentators

Get this widget here