Tugas kali ini melibatkan dua
fasa atau jenis tugas untuk projek pembanggunan lapangan baru yang dipanggil
`Berantai field’.Lapangan ini adalah dalam zon ekonomi ekslusif dan jaraknya
kira-kira 190 km dari kemaman,kalau tak silap ianya berhampiran dengan lapangan
minyak Exxon Mobil.Projek membangunkan lapangan minyak Berantai Field ini
Berjaya diperolehi oleh syarikat Petrofac dari UK.dimana pegangan sahamnya adalah
25% Kencana Petroleum,25% lagi Sapura Crest manakala 50% saham lagi dipegang oleh Petrofac
sendiri.Kalau tak silap aku ini adalah antara projek terawal Petrofac di
Malaysia selain dari projek dilapangan Chendor oil fiel dengan kerjasama dari
Petronas dan Syarikat tempatan seperti Kencana dan Sapura Crest petroleum.
Tugas aku diatas kapal ni adalah
sebagai `Saturation support’ dimana aku tak perlu menyelam sebab yang buat
tugas menyelam kali ni semuanya Sat.diver kerana kedalaman air dilokasi ini melebihi tahap bekerja bagi `air
diver’ seperti aku.Sat.support hanya 4 orang sahaja bagi setiap shif. Tugas Sat
diver untuk job ini ialah memasang alat pelancar bagi satu alat yang dipanggil PIG bagi membersihkan bahagian dalaman
saluran paip yang baru diturunkan kedasar bagi membolehkan ujian ketahanan
dijalankan.Selain dari membersihkan bahagian dalaman paip tersebut PIG tadi juga boleh digunakan bagi mengesan jika terdapat sebarang kerosakan dibahagian dalaman paip.Selepas Engineer dari pihak client berpuas hati dengan ujian yang dijalankan barulah ujian ketahanan (Pressure test) dijalankan.
Proses ujian ketahananan ini dilakukan selama 15 jam.Dimana air akan dipam masuk kedalam saluran paip bersama dengan pewarna lalu dipam dengan tekanan tahap tertentu secara berperingkat-peringkat bagi mengesan jika terdapat kebocoran dimana2 bahagian.Secara logik dan mudah ialah jika tekanan berkurangan maka mungkin ada kebocoran dan perwarna akan keluar dimana-mana bahagian paip yang bocor itu jadi ianya lebih mudah dikesan .Kemudian selepas ujian ketahanan selesai maka Sat diver akan dihantar turun semulakedalam air bagi membuka semula alat pelancar tersebut dan kren akan mengangkat semula alat tersebut keatas dek kapal.Tugas ini perlu dilakukan oleh manusia kerana ROV masih belum mampu melakukannya lagi.
Proses ujian ketahananan ini dilakukan selama 15 jam.Dimana air akan dipam masuk kedalam saluran paip bersama dengan pewarna lalu dipam dengan tekanan tahap tertentu secara berperingkat-peringkat bagi mengesan jika terdapat kebocoran dimana2 bahagian.Secara logik dan mudah ialah jika tekanan berkurangan maka mungkin ada kebocoran dan perwarna akan keluar dimana-mana bahagian paip yang bocor itu jadi ianya lebih mudah dikesan .Kemudian selepas ujian ketahanan selesai maka Sat diver akan dihantar turun semulakedalam air bagi membuka semula alat pelancar tersebut dan kren akan mengangkat semula alat tersebut keatas dek kapal.Tugas ini perlu dilakukan oleh manusia kerana ROV masih belum mampu melakukannya lagi.
Inilah Alat untuk melancarkan PIG kedalam saluran paip bagi tujuan pemeriksaan atau pembersihan. |
Selesai satu fasa maka kapal ini
pun belayar pulang ke Pelabuhan Pasir Gudang semula bagi menurunkan peralatan
yang sudah selesai digunakan dalam fasa 1 projek dan bagi mengambil
peralatan-peralatan lain yang akan digunakan untuk tugas dalam fasa kedua
pula,selain dari mengambil stok makanan dan mengisi minyak kapal semula.Untuk
fasa seterusnya ialah melabuhkan saluran paip fleksibel kedasar laut dari satu
platform ke platform yang lain.
Inilah beberapa contoh rupa bentuk alat yang dipanggil PIG yang digunakan sama ada untuk tujuan pembersihan atau pemeriksaan bahagian dalaman sluran paip. |
Bersantai macam atas kapal mewah lagaknya..... |
Apabila sampai diJohor Port grup
yang paling sibuk ialah grup rigger dan welder.Manakala bagi diver-diver pula
hanya berehat-rehat sahaja kerana takde kerja yang perlu dilakukan sejak dari
hari `saturation diver’ menyiapkan fasa 1 lagi.Selama beberapa minggu kami
diver-diver hanya bersantai-santai sahaja macam bercuti atas kapal pesiaran
mewah lagaknya.Aku mengambil kesempatan dari waktu yang terluang itu dengan
banyak berjogging diGymnasium dan mengayuh `basikal bodoh’ bagi mengembalikan
stamina yang dah lama hilang.Syukur pada Allah kerana beri kemudahan ini,dah
lama aku tak dapat kerja senang macam ni.
`Basikal Bodoh' yang ada didlam Gym diatas kapal ini |
Selain dari berehat-rehat dikapal
kami juga akan pergi melawat geng-geng diver lain yang berada atas kapal Sapura
yang lain iaitu barge Interprise 3 yang kebetulan berada di Pelabuhan ini juga
sedang bersiap-siap untuk jalan projek dilapangan Exxon Mobil.
Sudut info
Menurut Dictionary of Oil Industry Terminology
Menurut Dictionary of Oil Industry Terminology
Pig
Bullet-shaped, cylindrical or spherical capsules which are
inserted into a pipeline flow and travel along it with the fluid. Their primary
purpose is to scrape the pipeline clean or rush, wax, or other deposits, or in
a gas pipeline, slugs or liquid from low points in the line. Caliper Pigs also
measure the pipeline as they travel, and ‘smart’ or ‘intelligent’ pigs contain
various instruments to monitor pipeline condition and integrity. Pig Launchers
and Pig Traps are the arrangements of valves etc. through which pigs are
inserted into and extracted from a line.
Basikal Bodoh-Ialah basikal Gym dipanggil bodoh kerana walau
dikayuh selama 10 jam ia tetap duduk bodoh disitu tak sampai kemana-kemana...(jgn
marah)
6 comments:
hmmmm... penerangan yg diberikan jelas dan sy yg x tau apa2 pun leh faham citer awk ni.. interesting life.. teruskan menulis..
OO gitu...
Terima Kasih kerana masih mengikuti,
dan beri sokongan...InsyaAllah akan terus menulis selagi rajin...
Salam saudara "Spy Leman"
Bagaimanakah cara untuk saya berhubung
dgn saudara? Saya amat tertarik dgn cerita yang saudara tulis.
mohon untuk berhubung dgn saya melalui email berikut (haizamh@gmail.com)
Terima Kasih.
En Haizam Fikri Hassan
T.kasih kerana berminat dgn blog kampung saya ni...
Sbnrnya kat blog tu ade tulis mcm mana nak cari saya.
Saya boleh ditemui di FB dgn nama
ronin newg
T.Kasih
Salam.. menarik.. kisah mula dan sekarang.. yg bestyeh siap ada date lagi nk update blog bile.. mantap2.. btw.. saya try nak add fb tak dpt cari.. leh add saya tak? mzulfadli89@yahoo.com
Salam..bang...mcm mne sy mahu jadi diver mcm abg..merate dh sy cari info tp sy x jmpe2 jgk..sy btol2 bminat..
Post a Comment