Lagi seminggu sebelum job aku dikapal
yang makanannya paling sedap tu hampir selesai aku dihubungi wakil dari
syarikat tempatan biarlah aku namakan dia dengan nama A.H sahaja.Ia beribu
pejabat di Sri Petaling dekat dengan masjid sri Petaling yang aku selalu pergi
untuk majlis-majlis ilmu.Diving cordinatornya offer aku naik job dengan mereka
dan tarikh job dijangka bermula adalah 1
minggu dari tarikh selepas aku selesai job aku sekarang.Aku terus setuju sebab
waktu yang dijanjikan tu kira cantik sangatlah.Dalam masa yang sama aku juga
dihubungi oleh Puan Norshila dari Sarku minta aku naik kapal QP2000 yang selalu
aku naik tu. Oleh kerana dah janji lebih awal dengan company A.H tu jadi aku
pun menolak dengan baik untuk naik job dengan Sarku.Aku pass job Sarku pada
rakan ku diver man peng.
Aku dijangka selesai job sekarang
dalam penghujung Sept. 2012 dan job seterusnya dijanjikan untuk job A.H pada
tarikh 5 Oktober 2012.Selesai job aku pun pulang kerumah dan s/by untuk job
seterusnya dengan AH.Bila tiba tarikh yang dijanjikan kami dimaklumkan yang job
delay ke tarikh 8 oktober pula.Kemudian beberapa hari kemudian dimaklumkan lagi
yang job delay ke 14 Oktober pulak.Masih sabar menunggu lagi.Kemudian bila
tarikh 14 Oktober dah dekat kami dimaklumkan yang job delay lagi ke tarikh 25
Oktober pula aduuhh...sesetengah company kadang-kadang sengaja buat begitu
sebagai strategi supaya divernya tak lari kemana-mana.Akhirnya pd tarikh 28
Oktober barulah naik job sebenar.
Kami naik kapal di kemaman Suply base
dan menuju ke Talisman field.Pelayaran kelokasi mengambil masa 24 jam.Tugas
kami adalah buat inspection kesan kerosakan pada pelantar akibat dilanggar oleh
supply boat.Kerjanya taklah susah mana tapi yang susahnya ialah kami terpaksa memindahkan
peralatan menyelam dari satu bahagian kaki pelantar kebahagian kaki yang
lain.Mengangkut peralatan menyelam yang banyak dan berat adalah sesuatu yang
tidak mudah lebih-lebih lagi mengangkutnya turun dan naik tangga atau
bahagian-bahagian yang sempit di Pelantar yang bersambung antara satu pelantar dengan yang lain menuntut kesabaran,stamina dan kerjasama
berpasukan yang baik.
Supervisor sedang mengendalikan selaman |
Diver sedang beraksi |
Ketika Diver sedang beraksi dibawah air anggota `rope access' pula beraksi di tempat bergantungnya. |
Pekerja `Rope access's sedang menjalankan tugasnya |
Selama 8 hari berhempas pulas bekerja
kami pun pulang,Pelayaran pulang juga mengambil masa selama 24 jam juga.Jadi
jumlah hari job ini adalah 10 hari.Selepas itu hanya tunggu gajilah yang
dijangka akan diterima selewat-lewatnya pada 15 Nov untuk gaji 3 hari yang kami
bekerja pada bulan Oktober dan bakinya akan diterima pula 15 December.Tapi
tunggu punya tunggu ibarat menanti buah yang sudah masak tapi tak gugur-gugur
juga.Kami beranggapan mungkin gaji yang 3 hari bekerja dalam bulan oktober itu
mungkin dibawa kedepan untuk dibayar sekali pada bulan December iaitu 15 december.Apabila tiba
tarikh yang dinantikan juga masih tak Nampak bayangan gajinya.Tiada sebarang
makluman alasan tentang kelewatan gaji.Hati sudah panas dan membara.Apabila telah
memberi khidmat secara professional,kerja-kerja dijalankan dengan baik dan siap
dalam tempoh yang ditetapkan tapi sayang Company pulak tak professional.Ditambah pula waktu hujung tahun memang musim menganggur bagi diver dan pekerja offshore yang lain.Sekolah pun dah nak buka.Baju sekolah dan buku sekolah anak-anak perlu dibeli lebih awal.Bila dah buka sekolah nanti yuran juga perlu dibayar tapi gaji tak masuk-masuk lagi pastinya `hangin' satu badan.
Inikah balasan yang patut kami terima
setelah diver Berjaya menjana ekonomi untuk syarikat tapi Nampak gayanya memang
company tidak menghargai apa yang diver telah berikan.Sesuatu harus dilakukan
agar pisang tidak berbuah banyak kali.Sudahlah beberapa tahun lepas aku bekerja
berhempas pulas di offshore selama 2 bulan tapi langsung tak dapat gaji sampai
sekarang (kisahnya diceritakan dalam entri no 59 bertajuk `Berlabuhnya Tirai 2011' Aku taknak lagi alami nasib serupa
seolah-olah aku ini buat kerja amal pulak untuk diving kontraktor sedangkan
mereka buat untung berjuta ringgit.
Berpakat dengan rakan diver yang
alami nasib sama kami pun menghebohkan apa yang berlaku didalam facebook
komuniti penyelam komersial Malaysia dan menerima berbagai reaksi komen dari
rakan-rakan diver yang lain.Seterusnya post dan komen-komen yang berbagai itu
kami copy dan paste lalu emelkan kepada beberapa personel didalam syarikat dan
menjelaskan impaknya pada company serta kebarangkalian yang boleh berlaku jika
situasi ini tidak mereka tangani segera.Wakil syarikat segera menghantar emel
memohon maaf dan beri jaminan yang mereka akan usahakan segera perkara urusan
gaji diver ini.2 minggu selepas itu iaitu pada 10 Jan 2013 barulah gaji pun masukkan
itupun selepas beberapa emel dan sms yang dihantar bernada mendesak barulah
kami Berjaya mendapat hak kami.
Orang Nampak commercial diver ni
kerjanya macam best dan bergaji besar
tapi sebenarnya dalam kerjaya kami suka dan duka itu jalannya adalah seiring.Pro dan
kontra tetap ada dalam apa-apa bidang kerjaya sekalipun tapi yang pastinya
adalah kerjaya ini risikonya memang besar sekali malah kadang-kadang risiko
dihadapi lebih besar dari gaji yang diterima.Jadi kecenderungan mana-mana
company dalam memperkotak-katikkan diver adalah tidak boleh diterima sama
sekali.Namun bagi aku kebanyakkan commercial diver pasti punya pengalaman kena
`main’ dengan company sama ada company besar atau kecil.kalau ada diver yang
belum pernah kena `main’ dengan company atau kena politik dengan diver lain tu
makna nya diver tu memang termasuk dalam kategori benar-benar bernasib baiklah.
Untuk diving-diving contractor pula perlulah ingat `Tanpa diver tiadalah
company’.
Next Entry - 28.02.2013
Next Entry - 28.02.2013
5 comments:
Salam saudara spy leman..blog yang sangat menarik untuk dikongsi dan banyak menambah ilmu pengetahuan tentang dunia commercial diver ni..teruskan berkarya saudara..
saya ada sikit soalan,saya sekarang pemegang open water lesen..kalaulah saya nak sambung ke ADAS seperti saudara,perlu ke saya ambil course advance open water level 1,2 dan rescue diver semua ni terlebih dahulu?? lagi satu,di malaysia juga ada sekolah menyelam seperti TUFC di australia tu, IDA (international diving academy) malaysia..adakah dalam sektor commercial diver oil n gas ni,syarikat yang menawarkan kita kerja lebih memandang kepada dari mana course kita buat jugak ke??dalam erti kata mudah adakah commercial diver course dari ADAS lebih laku dan dipandang dari commercial diver course yang di buat di malaysia ni seperti di IDA tu oleh company2 kontraktor oil n gas ni??
saya berminat tapi untuk mendapatkan rm60k(tahun 2006,sekarang mungkin dah jadi rm80k++)bagi saya sangat mustahil..
harap sangat bro dapat membantu menjawap soalan saya ni... -hafiz-
patutnya saman je company tu ! tau kerah org je ! Kemaman kat Sarawak kan ?
Saudara hafiz-
1.Cukup sekadar Open Water sahaja.
2.Sijil IDA tak laku untuk kerja di Offshore malaysia.kerana kalau nak kerja di offshore mesti guna lesen commercial diving yang diiktiraf oleh badan yg ernama IMCA ( sila google)
3.Antara yg diiktiraf oleh IMCA bkn sahaja ADAS tetapi akreditasi dari UK,South Africa,Canada dan Perancis (Sila google juga)
4.Yang penting ialah setakat ini nama IDA tidak ada dalam senarai yg diiktiraf oleh IMCA.
Sila google juga untuk sebarang maklumat berkaitan dgn TUCF
Poseidon Shield
belum masanya nak saman,biar dulu.
Kemaman kat terengganu la Dik...
owh,ok,tq membantu bro..maknanya dia nak yang international accredited jugak lah...faham2,just nak tahu je...
ok2,nanti saya akan google untuk info lanjut...
hahaha,sory menyampuk bro leman dengan bro poseidon berbual,saya pun penah kena situasi macam ni..bila sebut kemaman,ada seorang kawan tu tanya,kemaman tu kat mana,port dikson negeri sembilan ke??dengan nada serius,nak tergelak pun ada..ni mesti xsempat belajar geografi lepastu cikgu meninggal ni..hehehe..gurau2... :)
Post a Comment